Hej

Skulle behöva lite tips och råd för hur jag skall bygga takstolar till vårt växthus. det skall bli L5,40 x B6 meter, takhöjd 4m och helst tak ända ner mot syllen på grundmuren som hamnar på 1m höjd

Tack på förhand
 
Det behövs ingen takstol till växthus i den storleken , om Du bygger på traditionellt sätt. Tycker det låter kul att använda en mycket gammal stil på ditt växthus. Men använt inte för breda glas, för då tycker jag att du missar poängen. Max 50cm bredd, och så får du in fler spröjs. Men dina mått låter något märkliga, om du nu skall använda det till just växthus. Ser bättre ut om längden är längre än bredden. Mellan nock och bottenlejd får du skruva en längsgående regel (25x30mm eller nåt) för att staga upp spröjsen sins emellan.
Här mitt eget "hemmabygge"
vxthus5.jpg
 
Hej och tack för svaret, har sett ditt bygge här på forumet, mycket trevligt!!
Anledningen till den något märkliga utformningen är att vi först tänkte bygga det 6*10 m, men men.

Däremot skall det bli 4m i nock så att man får lite höjd i det och tanken är alltså att det blir närapå format som en trekant (från gaveln sett) och att takstolarna skall vila direkt på grundmuren. då måste jag väl bygga ordentliga takstolar. takytan blir totalt ca 44 m2. Glaset är 60*90 (från gammalt stort växthus)
Med så stor takyta känns det ju som att takkonstruktionen måste kunna bära lite tyngd när snön kommer även om jag bor i småland
 
Kan inte se takvinkeln framför mig, men den bör väl hamna på ca 45grader, och då behöver Du ingen takstol. Du får använda spröjs ca 45X70mm så kommer det att hålla. Ett glastak med den lutningen samlar inga mängder snö. 60X90 går bra, eller varför inte skära ned dom till 50, så får du in en spröjs till. Om du murar upp sidorna, så glöm inte att sätta järn (helgängad stång 10-12mm) i sista skiftet och upp 100mm, att bulta fast bottenlejden (syllen) med, 3-4 sådana järn per sida bör räcka. Glöm inte papp under syllen. Fundera än en gång på måtten, om du ökar höjden till 4.5 m, så påverkar det vinkeln markant. Den här stilen växthus försvann, då de var jobbiga att odla i, längst in fick folk ligga på knä, och närmare mitten fick de stå på stege, inte kul för plantorna heller.
Flera detaljer på mitt växthus är gamla, dörren t ex är 80 år gammal, liksom glaset
 
Hej, tack än en gång för synpunkter, när det gäller höjden i sidorna så kommer jag nog mura upp till 1,2 m höjd för att det skall bli bättre, självklart inte ståhöjd men men..
När det gäller järnen hade jag tänkt mig att borra och sätta grova plugg istället för helgängad stång, verkar svårt att få det perfekt, vad tror du?
ja vi vet att det inte är ett optimalt växthus att jobba i, men tanken är lika mycket ett skönt ställe att vara i likväl som att odla i. sambon är trädgårdsmästare så hon får nog av det på jobbet = )

skall även sätta in en kamin i det för att öka mysfaktorn ytterligare.

Du menar att om man ökar takhöjden så blir det bättre vinkel i sidorna och bättre utnyttjat där?
 
men, är det inte bättre att sänka muren till 80cm, kommer att se mycket märkligt ut med så höga väggar som 1.2m. Det blir till att tåga in i en källare, mysfaktorn försvinner. Det är längden på spröjsen som påverkar takvinkeln. Använd hela glas, och räkna ut längden på spröjsen efter dessa. 7 st, 90cm glas blir 4.2 m, minus överläggen ca 120mm. Om du använder 8 glas, blir det bättre med takvinkel och propotioner, och så 80cm mur. Helgängad stång är lättast att jobba med, ett 12mm, som du bockar 90grader ca 100mm in på stången, och så in med det i sista skiftet och upp mellan blocken (leca eller betongblock) kapa en metersstång på mitten så får du 2 ankare per stång. Du har ett murarsnöre när du murar upp väggarna, så det är lätt att sätta ankarna efter detta. Sätt dom 60mm in från ytterkant i linje med varann, så blir det enkelt att borra hålen i lejden. Håller du 12mm på ankarna, kan du borra 14-15mm hål i lejden, så där blir lite ställplats, en stor bricka och en kraftig mutter på, så liknar det originalet. Tänk på att lejden bör ligga en 10mm utanför muren, för att eventuellt vatten inte skall gå runt och in i huset.
Att fräsa ett mindre spår, droppkant utmed lejdens kant är också att föredra.
Kolla bottenlejden på mitt
 
Tackar igen för synpunkterna, ja du har rätt i längden på spröjsen, har inte hunnit så långt i tanken ännu, låter bra med 8 glas. skall också följa ditt tips med helgängad stång nu när jag förstår konstruktionen med dem. Jag funderar att använda impregnerat virke till bottenlejden för att få lite längre livslängd i den vad tror du om det?
 
saturnus saturnus skrev:
Det behövs ingen takstol till växthus i den storleken , om Du bygger på traditionellt sätt. Tycker det låter kul att använda en mycket gammal stil på ditt växthus. Men använt inte för breda glas, för då tycker jag att du missar poängen. Max 50cm bredd, och så får du in fler spröjs. Men dina mått låter något märkliga, om du nu skall använda det till just växthus. Ser bättre ut om längden är längre än bredden. Mellan nock och bottenlejd får du skruva en längsgående regel (25x30mm eller nåt) för att staga upp spröjsen sins emellan.
Här mitt eget "hemmabygge"
[bild]
Du verkar ha koll på växthusbygge så ställer en fråga... Jag har stött på patrull när det kom till taket. Tänkte lägga glaset på 45mm reglar, med då det kommer ett glas från varje sida plus att jag måste ha lite plats emellan glasen blir det för tajt. Hur gjorde du? Vad använde du sen för list ovanpå glaset för att spänna fast? Tacksam för idéer!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.