Jag undrar hur man räknar bärigheten i två på höjden ihopspikade reglar?
På websidan tillhörande en snickerifabrik i närheten av Arlanda, finns det en bild på vad dom kallar "Ryggåstak" där man ser två reglar ihopspikade med spikbleck (eller spikningsplåtar). Kan man helt tillgodoräkna sig bärigheten i det sammantagna tvärsnittet t.ex. 2 st 45x170 = 1 st 45x340 eller är det mera komplicerat än så?
Undrar också om det finns någon anledning till att spikningsplåtarna sitter som dom gör - tänker då på reaktiva lasters noder etc.
 
  • Ryggastak.jpg
2 45*170 är inte samma som 45*340 iallafall.
 
Nej, det inser jag. Men en fördubbling av regelns höjd ökar väl tröghetsmomentet med 8 ggr. och jag hade hoppats att man kunde tillgodoräkna sig någon utökad bärförmåga av den extra regeln. Men då måste man ju kunna räkna på förband mha spikplåtar och det är överkurs för mig...
 
Jag tror faktiskt inte att det skiljer så mycket mellan sammanfogade och massiva reglar. Styrkan sitter inte i mitten utan i ytterkanterna. Jfr tex med HEA-balkar, där det är flänsarna som ger styrkan, inte det tunna livet.

När balken belastas genom att taket pressar nedåt kommer ovansidan att tryckas ihop, medan undersidan vill sträckas ut. Mitten av balken, där skarven går, kommer av symmetriskäl inte ha några påkänningar alls.

Tycker jag.. Det var lääänge sedan jag läste Hållf.
 
@mycke_nu
Tack för svaret, helt begripligt. Då vet jag att jag kan räkna med ryggåstaket så som jag vill ha det..
 
Det borde vara mycket viktigt att reglarna inte kan röra sig sinsemellan, om spikplåtarna räcker för att man ska kunna bortse från detta så håller jag också med!
 
Jag skulle ju hellre limmat ihop halvorna med PUR-lim och pressat ihop förbandet med tvingar under torktiden.

Men annars har ju mycke_nu rätt i sitt resonemang.
 
Jag kommer att låta takstolstillverkare i t.ex. "närheten av Arlanda.." att knåpa ihop stolarna för att slippa diskussioner bygglovshandläggaren. Kan vara skönt med papper på takstolarna. Just i detta skedet ritar jag huset. Planlösningen styr ju konstruktionen och allt vad därtill hör. Använder mig av fullversionen av Wood Express från Runet i Norge för att försöka "hamna rätt" i mina antaganden. Programmet följer Eurocode 5 och är uppdaterat beträffande snölaster i mer lokala förhållanden för orten där jag avser att bygga. Dock kan inte mjukvaran göra sammansatta rafter på det viset jag önskar men man kan luras genom att ange egna mått på virket. Det räknas då som homogena reglar och det handlar det ju inte om, om man inte går över till fanerbalk eller limträ, och det är inte aktuellt. Säkring mot tippning genom råspånt i ovankant och korsregling i underkant takstol.
Uppskattar verkligen alla svar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.