Har ett prikärt problem..
Har ett garage och på ena kortsidan av det så byggde jag till ett enkelt uteförråd för förvaring av cyklar gräsklippare etc. Jag fäste en 120/45 planka på befintlig vägg som jag sedan lade 45/120 virke på och stöttade upp dem med 70/70 stolpar i ändan som mot mar bara fästes med vinkeljärn i färdiga betongblock som jag lade platt på marken. Detta har nu hållt i 8 år men jag såg till min fasa att nu har betongplintarna börjat sjunke ner i marken ca 5 cm. Detta har inneburit att "takstolarna" har börjat att glida av regeln som är fäst i väggen och har börjat att dra ut de 100 mm spikar som jag fäst takstolarna mot väggen i. Hur fasen ska jag göra för att lösa detta problem?? Jag tänkte först skarva takstolarna på varsin sida med nytt 45/12 virke som fästes på nytt in mott bjälken i väggen,men det löser ju inte grundproblemet att plintarna sjunker och drar med sig hela konstruktionen utan nödhjälper bara ytterligare ett antal år.Ytterst tacksam för förslag. Ett annat sätt är ju att bita i det sura äpplet och riva hela skiten och gära om allt,suck..:confused:
 
Förankra takstolarna ordentligt mot garaget
Palla upp taket en bit in från stolparna med hjälp av en domkraft
Ta bort stolparna och betongblocken
Lär dig din läxa och gör nu ordenligt grundlagda fundament
Sätt tillbaka stolparna i de nya ordentlig gjorda fundamenten
Sänk ner taket
Sov gott.
;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.