Lägger in ännu en tråd om att inreda vinden.
Som ni ser på bilden så är det fackverkstakstolar på vår vind. Om det nu går att ändra/ta bort takstolarna och byggnaden tillåter det, ska man då ta bort både takstolarna och de andra mindre "takstolarna" som sitter längre ut (fastän det kanske inte heter takstolar?) helt i så fall. Så att man utnyttjar hela utrymmet. Eller ska man behålla de mindre och sätta väggarna efter där dom börjar.

Vad ska man använda att isolera med?
Om huset är helt i betong. Hela grunden. Är det då betong under brädorna som i nuläget ligger som ett golv på vinden. Under brädorna ser jag spån eller vad det är. Antar att det är isolering. Men kommer det betong nedanför det?

vad ska sitta på var sida om isoleringen. Brädor eller spånskivor eller några andra skivor.

:)
 
glömde bilden...kommer här.
 
  • DSC05928.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bob_the_builder
Att ta bort snedsträvorna i takstolarna (takstolen är allt trä du har på bilden utom golvbräderna) låter sig inte göras med mindre än rejäla förstärkningar som en konstruktör måste räkna på. Isolering görs lämpligen med mineralull, därefter kläs ullen med plast, glespanel och gips eller andra takskivor eller panel. Isoleringen måste dessutom ha en ventilerad luftspalt mot yttertaket (råsponten som sannolikt är spikad ovanpå takstolarnas överramar).

Det är knappast betong under "golvet". I ett betonghus är bärande väggar och valv (golv) av betong, men högst upp på översta våningen "ställs" takstolarna på väggarna.
 
Okej!
Om man vill inreda och ändå ha kvar hela takstolen...går det? Att ha sidoväggarna där de yttersta snedsträvorna börjar och sedan ha snedtak med enda skillnaden att de andra delarna står där dom står mitt i rummet?

Och golvet. Om jag ska lägga golv. Ska jag då ta upp all minralull och regla fler reglar som jag sedan kan lägga underlag för golv på?
Mvh
*tummen mitt i handen* :D
 
Bob_the_builder
Jag kan väl tycka att det skulle bli ett ganska svårmöblerat rum med strävorna kvar, men det är helt klart möjligt att få bort den inre snedsträvan med rätt förstärkningsåtgärder. Dock är det inget som du ska fråga någon om här, utan betala istället en konstruktör för att räkna på det (och ta ansvar...)

Om du ska lägga golv så tar du bort mineralullen (om du inte vill ha den kvar som stegljudsisolering) och flyttar den till taket, så att säga. Du lägger sen en extra golvbjälke mellan varje takstol så att du får c/c 60 cm där du sedan kan lägga golvspånskivor. Dock behöver den ett mittstöd som bär underifrån - precis som takstolen kommer behöva.
 
Det är inte solklart att takstolen idag är dimensionerad för att inreda och bruka som bostad.
I mitt fall (som jag skrev om i din andra tråd) var takstolarna helt fribärande med överspänd underram.
Denna takstol var , enligt min konstruktör, ej dimensionerad för annat än att bära taket.

I den andra tråden har jag ju visat ett par bilder på vår lösning.
Bor i en gruppbebyggelse där många grannar inredde sina vindar på 70-talet. De lösningarna hade inte godkänts idag.

I deras fall rätade dom snedsträvan (den mot nock)så att den stod 90 grader. I denna linje byggde dom sedan innerväggen.
Givetvis la dom även in extra golvbjälkar för cc600. Dessa hängdes upp i rejäla balkar som på insidan gick längst (utanför) den tänkta innerväggen i hela husets längd.

Husen står kvar med de har betydligt mer svikt och knarr än vad jag har.
 
Mikael_L
Simpsson skrev:
Det är inte solklart att takstolen idag är dimensionerad för att inreda och bruka som bostad.
I mitt fall (som jag skrev om i din andra tråd) var takstolarna helt fribärande med överspänd underram.
Denna takstol var , enligt min konstruktör, ej dimensionerad för annat än att bära taket.
Det är viktig aspekt!
För helt klart kan fackverkstakstolar vara så dimensionerade att dom inte bär mer last på underramen än vad innertaket väger. (typ...)

I övrigt kan jag meddela att jag har besökt ett sovloft en gång, där dessa snedsträvor närmast mitten kom upp ur golvet och gick in i sidoväggen. Så helt klart kan det gå att lösa om man är villig att kompromissa lite :D.

Jag vill minnas att jag fotade det, ska se om jag hittar på't ...

edit:
Nope... Jag tog visst några bilder i "lyan", men ingen uppe i själva sovloftet. Synd ...
 
Redigerat:
Ahaa..:D Okej...synd att du inte hittade bild på det ,men då kanske man kan göra det till ett sovloft som vi tänkt och behålla de strävorna. :)
Trevlig helg! )
 
Och angående golvet. Om jag vill ha mineralullen kvar som isloering under golvet. Ska jag då lägga golvreglrna upp på de brädorna som ligger som "golv" på bilden ovan?
 
Bob_the_builder
Nej, då snor du ju massor av takhöjd. Plocka ur isoleringen, i med fler bjälkar och lägg därefter tillbaka den (vriden 90 grader så skivorna passar det nya måttet). Återigen - att göra förändringar i takstolarna eller att börja nyttja utrymmet som bostadsyta kräver en dimensionering av en konstruktör.
 
Okej! Då är jag med. :) hehe. Ja, jag kommer ta hit en konstruktör. Det är det ju värt. Vilken kostnad ska man räkna med ungefär.
 
bearpower skrev:
Okej! Då är jag med. :) hehe. Ja, jag kommer ta hit en konstruktör. Det är det ju värt. Vilken kostnad ska man räkna med ungefär.
Kostnad för vad?
Konstruktör...jag betalade 5000 för mitt projekt.
Kan vara att dom kräver Kvalitetsansvarig för bygglov. I mitt fall kommer det nog att landa på lika mycket till.

Om du nu menar kostnad för bygget...så är det inget jag kan gissa. 100-300´.....helt beroende på förutsättningar och hur omfattande det blir.
 
ok!
 
Mikael_L
bearpower skrev:
Ahaa..:D Okej...synd att du inte hittade bild på det ,men då kanske man kan göra det till ett sovloft som vi tänkt och behålla de strävorna. :)
Trevlig helg! )
Hej.
När jag tänker efter så minns jag att sovloftet jag hade sett inte hade de där strävorna upp mot taknock. Nästa sträva, som går från "golv" och lutande ut mot yttervägg var den sträva som var synlig inne i loftutrymmet. Gick in i golvet samt väggen snyggt inramade av kvartslist....

Om dom modifierat takstolarna eller inte har jag tyvärr ingen susning om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.