Hur bygger jag en takstol 5mx3mx3m?
 
Vilken typ av takstol ska du ha, ramverk, fackverk, svensk m.fl, det finns en uppsjö av olika kontsruktioner.
Ska du absolut göra dom själv, köp takstolsboken då medföljer ett konstruktions och dimensionerings program för virke och spikplåtar.
Annars om man har tid att vänta är det både biligare och enklare att köpa prefabriserade takstolar......jag vet av erfarenhet då jag själv bygger fem ramverkstakstolar som kommer innehålla ca 3000 ankarspik.
Det är första och enda gången jag bygger såna takstolar själv!!
 
Tack c_vette för svaret! Har helt enkelt inte råd att köpa allt fätrdigt.Finns väl bitar som man kan klara själv.Jag menade sadeltak med lutning 27gr.Ville veta hur EN sadeltak byggs och använda det som mall för resterande.Behöver 10st likadana!
 
Ett knep är att du letar i byggbeskrivningar hos tex svensk trä och hos finja betong. De senare har några byggen där det är tänkt att man ska bygga väggar med deras produkter men de har även ritningar på taklösningarna. bla takstolar i lite olika bredder
 
Tack mats_o för svaret!Bra tips!
 
Jag lånade takstolsboken på biblioteket.
Beräkningsunderlaget och ritningarna bifogades bygglovsansökan.

Grov kalkyl på att spika själv(Byggmaxpriser):
Spännvidd 8,4m, 14°
Virkeskostnad (ca 20lm 45x195 och ca 8lm 45x95 ca 575:-/st
Spikplåtar ca 10st/sida, dvs tot ca 20st/takstol, snittpris 10kr/st ca 200:-
Ankarspik, orkar inte räkna, drar till med 400st/takstol = 80kr

Summa: 855:-/st - Säg 1000kr/st så är man på säkra sidan.
Vad kostar motsvarande prefab-stol med frakt ?
Har för mig att en tidigare grovkalkyl visade på ung halva priset när man spikar själv.

När man väl gjort den första går det ganska fort med resten.
Är man 2 st gör man en takstol i timmen. En sågar och en spikar...och det kommer alltid nyfikna som gärna slår i några spikar.
Visst blir det många spik och det känns i armen, men ankarspik går väldigt snabbt när man fått upp farten ;) det är inte riktigt som att hamra femtum.
 
Jag gav 800 styck inklusive moms och frakt för stolar med spännvidd 5,10.
 
Takstolar är nog det som lönar sig sämst att spika själv, vilket Ubbes kalkyl visar. Jag betalade ca 950 kr/styck för mina takstolar. Spännvidd 9,4 meter. Det kändes som en bra affär.
 
Med dom priserna lönar det sig knappast att spika själv :)
Tror tyvärr priset ligger på en annan nivå i mina trakter :( men det måste självklart kollas.
 
kolla takstolsfabriken.se för offert, de var billiga när jag köpte
 
Tyvärr svarade de aldrig på mina förfrågningar. Byggde mina själv men skruvade alla plåtar. 8 takstolar totallängd 6.80. Gick ca 2000 ankarskruv och några bits.
 
Undersökte prisläget (Norrland): 1500kr/st,tillkommer frakt 2000kr.Bestämde då att köpa rivet virke billigt (mycket bra skick,från militär byggnad).Det ingick syllar,golvregler,väggregler och takstolsvirke.Har tidigare byggt vebod och utedass.Varit och tittat på färdiga sommarstugor för att lära mer.Alltså är jag novis,men så svårt att bygga takstolar kan det väl inte vara.Jag spikar gjärna så många spikar som behövs.Jag bad om specifika råd.När man ställer de två reglerna,som ska bli överarmar,på varandra och sågar ena änderna snett ,vad är det som bestämmer hur snett man ska såga?Går det att spika bärlinan på väggreglerna och sedan spika överarmarna på bärlinan? Eller måste man hela triangeln spikas ihop först och sedan hissas/dras upp för att spikas på väggreglerna?Tycker att alla har en poäng i sitt resonemang,men som jag nämnde har jag inte råd och dessutom tycker att det skulle vara roligt att titta på stugan och säga:Det blev bra det här!
 
Titta på ritningen från finja.

Där ser du hur det ska sågas
 
Mikael_L
jag vet inte vad du menar med 5x3x3 meter... men skogsindustrierna har beskrivning av den så kallade enkelstugan.
http://www.svenskttra.org/byggbeskrivningar/
välj utvändigt/enkelstugan

Där hittar du takstol med spännvidd 5,2 meter och 6 meter, och kan välja snözon. Dock är vinkeln lite annorlunda, drygt 30 grader.
Kanske kan hjälpa.

Jag tror själv, precis som många andra här, att takstolar är en av de mest vettiga saker att leja bort, iaf om det börjar bli längre spännvidder och/eller mer komplicerade modeller.
Men OK, om det är upp till 6 meters spännvidd och mycket enkel konstruktion, så kan man antagligen fundera på att göra dom själv.

mina 25 öre...

//ML
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.