Jag är i full färd att planera mitt garagebygge och jag funderar nu på takstolarna. Det kommer att bli ett pulpettak med 7meters bredd. Har ni som byggt gjort egna takstolar eller köpt färdiga? I så fall var har ni köpt dom? Vad behöver jag tänka på?
 
En kompis har precis byggt en carport med förråd och han hittade en bok som även hade en programvara som efter givna förutsättningar dimensionerade takstolarna och spottade ur sig en detaljerad ritning så istället för att köpa så byggde han ihop sina egna takstolar under en dag. Är det intressant så kan jag kolla vilken bok/programvara det handlar om.
 
Ta in offert från nån takstolstillverkare. Ä bara o googla på takstolar så finns det massa firmor. Brukar knappt löna sig o snickra sj.
 
Har försökt få offert genom formulär på olika hemsidor, men det verkar vara trögt med att få svar.
 
Ska du ha 7 meters fribärande avstånd och pulpet så blir det ganska kraftiga dimesioner så jag skulle tippa på att det krävs en limträkonstruktion för det.
Iom det tror jag också på att färdiga takstolar blir det bästa
 
mr_bygg skrev:
En kompis har precis byggt en carport med förråd och han hittade en bok som även hade en programvara som efter givna förutsättningar dimensionerade takstolarna och spottade ur sig en detaljerad ritning så istället för att köpa så byggde han ihop sina egna takstolar under en dag. Är det intressant så kan jag kolla vilken bok/programvara det handlar om.
Ja gärna!
 
Ska försöka komma ihåg det:D Skicka ett PM om jag inte lyckats under helgen så ordnar jag det!
 
Boken heter Takstolsboken och finns på alla större bibliotek. CD:n som följer med har en programvara som fungerar på Windows XP och kan räkna på W, WW och triangeltakstolar med 14 och 27 graders lutning. Programmet är lätt att använda och ger ritningar med alla detaljer men ritningarna är bara gjorda för att skrivas ut på A3. Billiga A3 bläckstråleskrivare finns beg på Tradera.När du installerat programmet måste du kopiera typsnittet som läggs i programmets installationkatalog till Windows /Fonts-katalog, annars blir det kaos med utskrifterna.

Pulpet har har aldrig tittat på men jag räknade på takstolar med 7.8 meters spännvidd till min sommarstuga 27 grader och det blev ungefär 170mm C24 i hanbjälke och underram med god marginal vid tungt tak och snözon 1.5. Vet inte om du behöver limträ för pulpettakstolar men sadelta verkar enklare.


Här är en länk till AdLibris med mer info om boken:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9154059283

/Anders
 
Det behövs inte limträ till dina takstolar. Jag bygger just nu pulpettak med 8.3m spännvid.
 
j-o75 skrev:
Har försökt få offert genom formulär på olika hemsidor, men det verkar vara trögt med att få svar.
Ring och prata med dom, och maila över en skiss/ritning på byggnaden.

Jag tror inte det är lönt att snickra egna, priserna på Byggmax mm är ju inte direkt reglar i klass C24/K24.
Jag beställde 'A' takstolar och fick betala ~33':- ink frakt från Rättvik till Borlänge.
Då var det med en förstärkning (45x220 7,2m) till varje takstols underram.
Alltså dryga 1700:- st. ink. frakt.
 
FredrikR skrev:
Ring och prata med dom, och maila över en skiss/ritning på byggnaden.

Jag tror inte det är lönt att snickra egna, priserna på Byggmax mm är ju inte direkt reglar i klass C24/K24.
Jag beställde 'A' takstolar och fick betala ~33':- ink frakt från Rättvik till Borlänge.
Då var det med en förstärkning (45x220 7,2m) till varje takstols underram.
Alltså dryga 1700:- st. ink. frakt.
Jodå! C18 och C24 på Hornbach är skitbilligt. C18 45x95 kostar ungefär 14-15 kr per meter, 145, 170 och 200 runt 30-40 kronor metern. Då var det stämplat Derome. Var inne igår och slarvkollade men har kollat tidigare och C18 och C24 skilde inte alls mycket mot Byggmax, kanske 20-30% upp. Kollade just nu på Byggmax hemsida och de vill ha 11.90 kr per meter för 45x95.

Ifall du undrar varför jag nämner 45x95 skall det alltså vara till en friggebod med 3 meters spännvidd, inte till ett normalt hus.........

Sedn tillkommer ju hålplåtar och ankarspik och din egen arbetstid, men man får väl se det som en hobby :D.

/Anders
 
Frågan är om det blir billigare i slutändan. :)
 
Klar det blir billigare, frågan är om det är värt det. Jag tänker åka till Hornbach och köpa allt material på en gång, lånar släpet gratis. Lagrar allt material i vardagsrummet och kapar materialet enligt ritningen som jag gör och som innehåller alla mått. Lagrar sedan byggsatsen i vardagsrummet. Åker ner tidigt en lördag till tomten med byggsatsen i kombiutrymmet (tar på fleecetröja) och spikar ihop allting. Tänker rita linjeringsmärken med blyerts så det går snabbare att spika. Tror inte fabriksbyggda stolar kommer i närheten men jag erkänner att det kräver en viss tolerant syn på möblemang.

Spännvidd 3 meter och 14 grader ger underram 3 meter, hanbjälkar cirka 2 meter styck med 45 cm utsprång, sedan mittstolpe 50 cm. Totalt under 8 meter per takstol. Dvs 120 kr träkostnad. Hålplåtar och ankarspik några tior, dvs varje takstol landar på cirka 200 kronor. Säg gärna till om jag glömt något.

/Anders
 
Jo till en friggebod blir det säkert billigare, men till ett hus eller garage, där dimensionerna går upp en hel del.
 
I mitt takstols fall rör det sig om per takstol:

2x4,83m 45x170 K24
2x5,1m 45x220 K24
2x2,08m 45x220 K24
2x1,41m 45x120 K12
2x0,6m 45x120 K12
1x1,24m 45x170 K12
2x1,81m 45x70 K12

4st stora hålplåtar för underramarna (45x220)
22st av div mindre storlekar
ankarspik till ovanstående, lär väl gå närmare en kartong per takstol

Virkeslängderna stämmer ju inte heller så det blir en del spill.

Så har vi meterpriser är det ju bara att räkna på virket.
:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.