Hej.

Skall börja bygga garage till våren, men har lite funderingar.
Plattan kommer bli 7500mm bred, 7000lång. Bakkant garage är murad med leca block samt murat ca 1,5m högt långsida som vätter mot huset då det skall återfyllas där. Inv taköjd 2400 på garaget. Hade från början tänkt mig självbärande takstolar, men har nu lite funderingar på takstolar med förhöjt väggliv, bara för att få lite extra utrymme uppe på garaget. Kommer inte bli speciellt mkt förhöjt väggliv men ca30-50cm. Taklutning: 27 grader har vi på huset, och vill nog helst hade det på garaget med för utseendets skull. Kommer vara råspont och takpannor på taket. Lutar åt en dubbelgarageport men isf lägger jag en järnbalk ovan.

1. Klarar jag spännvidden på takstolarna utan någon/några pelare. el kommer jag behöva lägga en tvärgående balk ?

2. Varvar man takstol, golvregel på cc600 ?

3.Garaget ligger ca 6m från huset, och ca 2m lägre än huset, ser det knäppt ut med föröjt väggliv på garaget gentemot huset. Huset=1planshus 2500inv takhöjd, med gavel som vätter mot garagets långsida.

mvh
Andreas
 
Ola78
1: Nej du kommer inte klara spännviden på takstolarna om du inte har självbärande, det kommer gunga friskt och då kommer du inte kunna använda utrymmet ändå. Lägg en tvärgående balk som avlastning för takstolar och bjälklag.

2: Ja, normalt är takstolarna på c/c 1200 mm och där emellan en bjälke.

3: Svårt att svara på, kanske bättre och fråga en arktikt om den saken.
 
Glöm inte att ta förstärka lecaväggarna i förhållande till jordtrycket som återfyllningen kommer att skapa. Har svårt att tänka mig att en 7m lång lecavägg utan rejält med armering är att rekommendera.
 
Jag har 7200mm i spännvidd utan balk med övervåning.

Dessa sitter på cc600 och underramen är förstärkt (45x220 påspikad).
Har förhöjt väggliv, ca 600mm.
Takstolarna är konstruerade av takstolsfabrik.

Så nog går det. :)
Och visst helt stumt kommer inte bjälklaget att bli, men inte så mycket svikt att det kommer att störa.

Klicka på länken för att se bild utifrån garaget.
http://www.byggahus.se/vbgallery.php?do=threadview&id=32803
 
Redigerat:
Tack för svar.

Jo, lecaväggen är bra armerad samt att den har en stödvägg på mitten både innåt och utåt på ca 150cm. inåt pga att jag har gjort ett provisoriskt pumprum inkl vattenrening. Skall vara ett riktigt rum där när garaget kommer på plats och utåt pga jag fick en liten snilleblixt :) Är 1,5m till sprängberg där, så återfyllningen hade varit för att slippa ett stup, kallar man 2m för ett stup ? :) jaja, snilleblixten va iaf att jag kanske skall göra ett litet vedförråd där istället för att fylla igen allt.

FredrikR: gillar ditt garage, precis så som jag vill ha mitt, & tack än en gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.