Ska bygga ett garage som kommer vara ca 9 meter ljupt och 15 meter långt. på sex av dom 15 meter skall det byggas ihopa med en gavel från ett annat uthus. I den delen av dom 9 meter som blir kvar av dom 15 meterna på längden kommer det byggas två portar, så där skall vara platts för en tvåpelar lyft i ena delen. den yttreporten. där måste det vara en typ av saxtakstolar så man får till det med höjden. för väggarna kommer vara ca 3.10 höga så behövs lite spelrum till. och i resten får det bli takstolar som är av lägre typ. helst så man kanske kan ha något uppe i mitten av dom. höjden på takstolarna från nedre del till nock kommer vara ca 3.10 den med.
så min fråga är kommer detta gå att få till?
Vet någon hur man skall göra för att pussla ihop det med den gamla ladan som det skall byggas ihopa med?
Samt vart finns det bra takstolstillverkare i skåne blekinge småland?

Tacksam för svar mvh andreas
 
Mikael_L
Kolla Nässjö takstolsfabrik.
http://www.takstolsfabriken.se/

Dom levererar konkurrensmässigt ända upp till mälardalen. Eller gjorde i alla för något år sedan.
Så är dom fortfarande lika vassa prismässigt får du säkert ett ganska gångbart pris där.

Annars brukar takstolar kosta för mycket i frakt, så någon av de närmast belägna tillverkarna brukar alltid bli billigast.

Så ta förutom Nässjö in minst en offert från någon i närområdet.

Jag tog in offert från Nässjö trots att det skulle upp till norduppland.
Jag började med att fråga om han tyckte det var någon idé, om han trodde han skulle kunna slå pris från närbelägen takstolstillverkare, och han skrev gärna en offert.
Men offerten från en närbelägen blev trots allt lite bättre och valet föll där.
Förövrigt hade jag ännu lite bättre pris från en annan lokal firma, men jag fick ingen bra känsla över kunnande och seriositet så jag hoppade där och gick på magkänslan. Det var dock inga många pengar det skiljde heller.
 
Vad gäller dockning till gammal lada, så är det väl grundläggningen som skiljer och kan ställa till det? Dvs gammal lada, i trä antar jag, står på grundstenar, dvs ej frostfritt? Nytt garage med gjuten platta anlagd frostfritt. I teorin står garaget still medan ladan rör sig lite upp och ner med årstiderna. Sedan är säkert inte ladan dränerad el har kapillärbrytande skikt, vilket kan ge upphov till markfukt.

Säkrast är nog att bygga garaget helt för sig självt, fast väldigt nära ladan, och så bara täta ihop taken med plåt som är lite flexibelt.
 
  • Gilla
andan_4
  • Laddar…
okej. men jag vet inte vilka som tillverkar takstolar i mina trakter, därför jag söker tillverkare om någon har tips på det..
okej tror du ladan rör sig så mkt? :s den står på en stengrund. hur skall man gå tillväga när man ljuter plattan för att få den frostfri?
 
Mikael_L
Har du provat något så enkelt som hitta?
http://www.hitta.se/resultat-no-js/?vad-hidden=&vad=takstolar&var=skåne&var-hidden=

Annars kan du kanske fråga runt lite bland vänner och släkt eller i nybyggnadsområden. Det senare är kanske inte helt lätt dock, om inte t.ex. bor där eller åtminstone har tomt där.

Om du känner att du kan nämna vilken ort det gäller så kanske mängden tips från forummedlemmar kanske ökar.


Ang att ladan ev rör sig.
Så ja, det är ju helt möjligt att den gör det. Det är ju också möjligt att den står blickstill.
Den enda info vi här har är att det är en lada.

Utan att veta markförhållanden, grundläggningsdjup, grundläggningssätt och kanske ännu fler parametrar går det ju inte att säga så mycket.
Och jag skulle nog inte kunna ge något säkert svar oavsett vad jag fick veta, heller ... :surprised:

Jag vet t.ex. inte om det hus jag byggt själv rör sig eller inte, över årstiderna.
Det är väl grundlagt på ett sätt som betyder att det ska röra sig, men hur det verkligen är vet jag ju inte. Men det är i alla fall ingen märkbar rörelse, men den är kanske mätbar med någon slags metod. Eller genom att bygga något annat intill ... ;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.