H
Önskar få förklarat för mig hur det fungerar det här med takstolar och takreglar för pulpettak.

På vissa ritningar/bilder så har takstolen en underliggande takregel, det hela placeras ovanpå hammarbandet (bild 1)

I andra fall så har man ingen sådan takregel utan då lägger man en regel (bild 2)som spänner mellan de båda hammarbanden och då antar jag att man istället fäster en takregel i sidan av hammarbandet för att därefter montera fast innertaket i.

Det jag önskar få veta är den underliggande regeln som spänner mellan hammarbanden på bild 1. Vad är orsaken till att man lägger den på hammarbanden? Handlar det bara om att det är smidigare med en liggande regel när man bygger takstolen i förväg eller kan den likagärna fästas separat?
 
  • Teknisk ritning av en takstol för pulpettak med markerade hammarband och underliggande takregel.
  • Trästomme för byggnad under uppbyggnad, visande takstolar och hammarband, mot en molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 1 blir mer som ett fackverk och tillåter längre spännvidder.
 
H
Lulaua Lulaua skrev:
Bild 1 blir mer som ett fackverk och tillåter längre spännvidder.
Syftet är alltså att den nedre regeln tar emot vikt som leds ut på hammarbandet när det är större längder dvs.

Så på ett attefallshus eller friggebod behöver inte den nedre regeln vila på hammarbandet då det inte är några större längder förutsatt man lägger takreglarna på 60cc ovanpå väggreglarna.

Förstår jag det hela rätt då? :)
 
H
Någon annan än Lulaua som kanske kan ge mig ett svar på min fundering? :)
 
Rickard.
  • Gilla
Hobby Bob
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.