Hej ;)

Nu behöver jag alla bra tips och idéer ni kan tänkas sitta på har köpt en stuga byggd på 70 talet där 3 takstolar satt sig, detta är i stora utrymmet i stugan där spännvidden är ca 5m. Innertaket hänger som mest 5-6 cm.
Ja även yttertaket har satt sig såklart, se bilder men det tänker jag att det går sträva upp till rätt nivå när vi lägger nya taket

Nu ska vi byta taket och tänker då försöka rikta till detta, enligt föregående ägare satte sig takstolarna några år efter stugan var byggd sen har det sett likadant ut.

Min fråga är då, tanken är att lägga reglar på golvet inne och stämma upp innertaket, några tips att tänka på? Tror ni man måste förstärka takstolarna på nåt sätt?

Vore super tacksam för alla tips och tankar !

Synligt satt takstolar och isolering inuti en 70-talsstuga med synliga träreglar och spillvirke på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Exteriör av en grå 70-tals stuga med satt sig tak och skorsten, visar fönster och terrassmöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träpaneltak som satt sig i stuga med synlig nedböjning, inredning syns delvis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Staffans2000
Om du skall använda liknande takbeklädnad som nu är det nog lättast att låta takstolarna vara, och istället rikta inner och yttertaken.
 
Är du säker på att det är takstolen som gett sig och inte ytterväggen som buktar ut?

Fönstret ser misstänkt ut också..
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Ja det blir ny plåt, ja alltså yttertaket borde ju gå bra att justera till när man reglar upp det, alltså sträva upp till rätt nivå men hur får jag fason på innertaket?
 
Nä säker är jag inte, ska få lite hjälp med det här om 2 veckor men tänkte vore bra att få lite tips här då vi kommer ha lite ont om tid och stugan ligger 40 mil hemifrån. Hur ser jag om det är ytterväggen?
 
Kolla längs med så ser du om den är rak eller ej.
 
Staffans2000
Själv hade jag fullständigt struntat ifall innertaket hänger lite. Så ser det ut i nästan varenda äldre hus. Men kliar det i fingrarna, kan du riva ner taket och räta ut det på samma sätt som du tänker göra med yttertaket!
 
Försökte få en bild på utsidan
 
  • Utsikt från husveranda med stolar, skog i bakgrunden och husnummer vid dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag mäter från golv till tak inne så är det 228cm på flesta ställen men mitt i taket där det hänger är det 222cm, men om jag mäter ute vid fönstret vid samma takstol är det 227.5 dvs det är som bara i mitten det här sätt sig inne
 
Är det helt galet att tänka såhär:
Lägga ut reglar över golvet för att sprida tyngden, ställa stämpor under dom 3 takstolar där taket hänger, kapa av "sidosträvorna" på takstolarna, sen trycka upp till okej höjd sen spika nya sidosträvor på takstolen, på så sätt bör man väl kunna rikta till den värsta nedhänget på innertaket?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Någon som har nån synpunkt på min tanke på.lösa det? Är jag helt vilse eller?
 
Låter görbart, Så hade jag också löst det (y)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Röj ur på vinden så du ser vad du gör, takstolarna kanske har dolda skarvar i isoleringen som glidit isär.
I övrigt låter ditt förslag bra.
Kanske för få eller fel spik i takstolarna.
Rensa isolering och ta mer bilder så kan vi svara bättre.
 
Men stämpa upp det först innan du kapar så kanske yttertaket går till sig också (y)
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Men stämpa upp det först innan du kapar så kanske yttertaket går till sig också (y)
Då är det bra att se vad som händer när man stämpar.
Rensa vinden!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.