Hejsan.

Vi sitter och ritar på vårt lösvirkeshus som ska påbörjas till sommaren. Jag undrar om det finns några speciella mått att förhålla sig till för att inte takstolarna ska bli extra kostsamma? Idag ser det ut som att huset blir 17x9,5m, enplan. Önskemålet är lite brantare tak, typ 38 grader och 30cm utstick av takfoten. Är det smartare att hålla sig till jämna metrar till exempel?
Redigering: Jag vill inte ha några bärande innerväggar.

En till fråga - vi bygger enplanshus. Då vi ändå vill ha ca 38 graders lutning så blir det rätt bra "takhöjd" på vinden. Om man då önskar lägga ett enkelt golv av spånskivor eller bara bräder, ska man välja en kraftigare takstol som är anpassad för 1,5planshus? Syftet är bara att få lite yta att förvara plastlådor osv på. Vi tänker oss detta om det inte innebär någon större merkostnad. Skulle vara praktiskt att ha golv där uppe för service på ventilationsaggregat och solcellsinverter också.

Mvh Niklas
 
murak
Mitt råd är att ta in offert från ett par olika takstolstillverkare och ge dem förutsättningarna, dvs exakt vad det är du tänker ställa där uppe. Ett ventilationsagg väger kanske en del?

Det vanliga för fribärande takstolar är att det inte finns så mycket annat än invändig takbeklädnad och isolering som tynger underramen. Med det sagt är det fullt möjligt att bygga fribärande som tål lite vikt, men det kan kosta mera.

Jag skulle gissa att det inte går att pressa priset så mycket genom att välja nått visst mått, men jag förstår tanken. Mitt råd är även här att fråga en tillverk
 
murak murak skrev:
Mitt råd är att ta in offert från ett par olika takstolstillverkare och ge dem förutsättningarna, dvs exakt vad det är du tänker ställa där uppe. Ett ventilationsagg väger kanske en del?

Det vanliga för fribärande takstolar är att det inte finns så mycket annat än invändig takbeklädnad och isolering som tynger underramen. Med det sagt är det fullt möjligt att bygga fribärande som tål lite vikt, men det kan kosta mera.

Jag skulle gissa att det inte går att pressa priset så mycket genom att välja nått visst mått, men jag förstår tanken. Mitt råd är även här att fråga en tillverk
Ok! Ja jag tänkte om det fanns någon praxis man kunde följa. Jag gör som du säger, tar kontakt med en tillverkare redan nu.
Gällande golv vid ventilationen så skulle jag i annat fall kunna bygga upp ett golv som vilar på mellanväggarna i teknikrummet.
 
Rådet från @murak att ta in offerter från olika tillverkare tycker jag är utmärkt. Det finns ingen fördel med att hålla sig till vissa mått. Mindre spännvidd blir givetvis billigare. Det finns en inbyggd målkonflikt mellan kravet på fribärande takstolar och att underramen ska tåla en större last än vad som är normalt för sådana takstolar. Även taklutningen är udda i det sammanhanget. Allt går att lösa men har sitt pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.