Hej alla.
Jag kan spika ihop två plankor och få det att bli något, så långt är det bra. Men när det kommer till mera komplicerade frågor så behöver jag hjälp.
Alltså: Jag håller på att bygga en farstu till huset. Cirka 2,5 x 3 meter, dvs inget stor bygge
och inga stora spännvidder på taket. Men jag vet inte hur jag skall hantera konstruktionen av takstolarna. Se bif. Bild.
Om jag bara lägger bitarna omlott och drar ihop dem så kommer ju hammarbandet att hamna i luften i andra änden.
Om jag snedsågar ändarna på takstolarna så kommer hammarbandet att bli enkelt att hantera men jag kommer att få en avsevärt joxigare hantering av sammanfogningen av takstolen.
Hur gör jag??
 
  • Takstol.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ola78
Snedsåga och sammanfoga med spikplåtar. Annars kan du ju beställa färdiga takstolar så slipper du fundera på det, ex vis här http://www.takstolsfabriken.se
 
Redigerat:
Det ÄR joxigt att göra takstolar. Det är bara att plocka fram vinkelhaken.

"Hammarband" -det är inte nedersta delen på takstolen, det är den översta delen på väggen.
 
Ola78
andersmc skrev:
Det ÄR joxigt att göra takstolar. Det är bara att plocka fram vinkelhaken.

"Hammarband" -det är inte nedersta delen på takstolen, det är den översta delen på väggen.

Andersmc har helt rätt, nedersta delen på en takstol kallas underram, övre delarna kallas överram och bitarna emellan brukar man kalla snedsträvor.
 
Man kan ju inte veta allt ;-/
Men snedsåga är vad jag förstår det alternativ som rekommenderas! Får se om vädret tillåter utevistelse tillräckligt
länge i morgon för att prova detta.
Ösregn och att bygga är ingen höjdarkombination!!
 
Ola78
pegee skrev:
Man kan ju inte veta allt ;-/

Det är väl tur det, då skulle ju inte såna här forum behövas:) Men är man osäker är det bättre att fråga och lära sig på så sätt eller leta reda på det själv.


pegee skrev:
Ösregn och att bygga är ingen höjdarkombination!![
Håller med dig, jag svor också över den svenska sommaren i dag, den som ska vara så fiiiin, bah. Fram med grejorna, man hinner precis börja så kommer det en jävla skur och man måste snabbt få in allt igen och så där håller det på. Bara och bita ihop.
 
Färdiga takstolar är klart bäst.

Frågan med fyra???? Det är inget problem med det avståndet, virke tål den vridningen som blir med de virkesländerna.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.