Hej!

Köpte för några år sedan ett suteränghus med leca i botten och timmer på andra våningen. Taket är ett ganska flakt betongtegel-tak. Huset är byggt -93.

Nu till mitt beskymmer. Har insett att taket har "satt sig" lite. I mitt fall verkar det som att takstolarna lutar en del åt ena hållet, och att taket därmed skiftat lite. Tänk er att nocken flyttat sig någon decimeter i längsgående riktning.
Vet att huset varit så länge, och att personen som byggde huset (var snickare) har vidtagit vissa åtgärder mot det, för ca 20 år sedan. Sedan dess har huset "levt" vidare. Se min fantastiska paint-illustration.

Jag känner att jag gärna skulle försöka åtgärda det här, och jag skulle även vilja veta om det är vanligt samt eventuella risker. Har ni några tips idéer? Skulle det rent ut sagt gå att "knuffa tillbaka" taket?

Tack på förhand!
 
  • Illustration av ett hus med takstolar som skiftat och ett tak som har "satt sig", visar en sido- och framsidesvy.
Mats-S
Vad är det för undertak under betongpannorna? Råspont, masonit eller duk?
Svårt att bedöma det här utan att vara fysiskt på plats 🤔

Är det råspont tror jag inte att du kan rikta tillbaka det med våld, troligen samma sak med masonit. Dom kommer att hålla emot för mycket eftersom dom fungerar som ett kraftigt kryss på taket. Då är det nog bara att demontera hela taket ner till takstolarna, sedan göra om, göra rätt :) Absolut inget omöjligt jobb för en händig amatör, men passa på när det är fint väder och ha några riktigt bra pressar tillgängliga.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Vad är det för undertak under betongpannorna? Råspont, masonit eller duk?
Svårt att bedöma det här utan att vara fysiskt på plats 🤔

Är det råspont tror jag inte att du kan rikta tillbaka det med våld, troligen samma sak med masonit. Dom kommer att hålla emot för mycket eftersom dom fungerar som ett kraftigt kryss på taket. Då är det nog bara att demontera hela taket ner till takstolarna, sedan göra om, göra rätt :)
Det råspont med takpapp på.

Men sponten ligger ju i samma riktning som takstolarna vikt sig. Tänker att det bara borde vara som att trycka tillbaka "en skiva" uppe på takstolarna?
 
Mats-S
Fjellstugan Fjellstugan skrev:
Det råspont med takpapp på.

Men sponten ligger ju i samma riktning som takstolarna vikt sig. Tänker att det bara borde vara som att trycka tillbaka "en skiva" uppe på takstolarna?
njae, nu är det ju flera skivor råspont som är spikade var för sig i takstolarna, då stabiliserar (kryssar) dom hela taket och motverkar att det rör sig tillbaka. Dom har ju nu med tiden satt sig i ett felaktigt läge, och måste dras med stor kraft tillbaka.

Men visst, kan vara värt att prova, kräver några kraftiga spel och något bra mothåll för spelen. Pannorna måste nog av innan du drar.
 
Mats-S Mats-S skrev:
njae, nu är det ju flera skivor råspont som är spikade var för sig i takstolarna, då stabiliserar (kryssar) dom hela taket och motverkar att det rör sig tillbaka. Dom har ju nu med tiden satt sig i ett felaktigt läge, och måste dras med stor kraft tillbaka.

Men visst, kan vara värt att prova, kräver några kraftiga spel och något bra mothåll för spelen. Pannorna måste nog av innan du drar.
Hmm ok. Det är inget jag tänkt göra själv :)

På sikt är det väl sags att lägga om taket, så tänker att man kan passa på att åtgärda det då. Det jag egentligen undrar mest över är risken med det. Finns det en risk att taket bara "lägger sig platt" och kollapsar?

Kan lägga till att även vindens väggar (i timmer) också lutar svagt åt samma håll, i och med att dom kopplar ihop tak och "hus".
 
Har de satt sig efter att allt arbete är gjort så borde det gå att rikta men har något satts dit efter de satt sig går de inte.
Oavsett hade jag gjort det en varm sommardag
 
Om det lutar i sidled på det sättet så går det att räta upp försiktigt, försiktigt. Se till att ha ett färdigt stöd från andra hållet bara - så att det inte ger sig av ditåt. Sedan krävs snedsträvor för att hålla allt på plats när det är rakt. Har du vanlig råspont med brädor så kan den glida iväg någon millimeter jänfört med brädan bredvid som glidit iväg någon millimeter osv.
 
D
Råsponten blir något slags skjuvplan men inte jättestarkt pga är inte homogent. Har det alltid varit råspont på taket? Isåfall skvallrar det om att råsponten inte mäktar med att motverka att det börjar luta lite.

Hade väntat med att rikta tills taket ska lägga om, tänker stora rörelser är dåligt, i värsta fall sprickor eller bubblor i pappen, eller att skarven släpper lite. Är det möjligt att sätta några strävor för att stoppa fortsatt rörelse längs nocken och skjuta problemet på framtiden?
 
Redigerat:
Problemet måste åtminstone stoppas, men pappen mår nog bättre om taket åtminstone delvis dras tillbaka.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D
Förresten grymma paint skills!
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Förresten grymma paint skills!
OT: Det finns en amerikansk geolog på Youtube som är sjukt bra på paint, det är värt att kolla på hans videos bara för att se han rita i programmet. Googla på Appalachian Geology så hittar ni honom.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Har de satt sig efter att allt arbete är gjort så borde det gå att rikta men har något satts dit efter de satt sig går de inte.
Oavsett hade jag gjort det en varm sommardag
Hej,

Jag är ganska säker på att åtgärderna är utförda reaktivt, och att sättningen därmed skedde innan åtgärderna.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Problemet måste åtminstone stoppas, men pappen mår nog bättre om taket åtminstone delvis dras tillbaka.
Jag tror inte taket har rört på sig på många år, men tänkte sätta upp en referens av något slag, typ ett lod, för att kunna kontrollera över tid.
 
Jag återkommer med bilder på takstolar etc imorgon, blev för sent och barnen sover, så vågar inte riskera att väcka dem :)
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Förresten grymma paint skills!
Tack! Paint-er since 1995!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.