Hej,
I ett nyligen inköpt hus är det två takstolar som spökar där underarmarna sviktar markant då det uppstått kantkrokighet.

Vid besiktning påtalades det, med åtgärdsförslag, och för mig är det logiskt att svikten uppstått då spännvidden är någonstans mellan 6,60 - 6,80 m.

Jag skulle vilja bolla det här med forumet.

Totalt rör det sig om 12 st takstolar som ligger med ca 1,20 mellanrum. Majoriteten av takstolarna stöttas även upp av innerväggar men inte alla, 4 st saknar stöttning av inneväggar

10 st takstolar är förstärka med stödben på respektive sida av takstolen med ca 3,00 m mellanrum. Hanbjälke saknas på samtliga.

Takstolarna är av 45x195 c24 och taklutning någonstans mellan 40-42 grader. Takbeklädnad är plåttak.

Min tanke är att stötta upp med stöttor likt på övriga takstolar samt sätta hanbjälkar på samtliga takstolar.

Frågan är,
- Kommer hanbjälkarna att bidra till något?
- Räcker det med att sätta stöttor likt beskrivet ovan på takstolarna som sviktar?
- Är jag hjälpt av att sätta mellanstöd?

Bild 1: visar takstol som sviktar
Handritad skiss av en triangulär struktur med mått och anteckningar, sannolikt konstruktionsrelaterat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 2: visar övriga takstolar
Handritad skiss av en takkonstruktion med mått och noteringar på linjerat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur gammalt är takkonstruktionen?
Har det skett några ändringar i den eller bland innerväggar?
 
  • Gilla
Frst11
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Hur gammalt är takkonstruktionen?
Har det skett några ändringar i den eller bland innerväggar?
Byggt 2001 och är en tillbyggnad. Takstolarna ligger utanför själva påkopplingen av ursprunglig byggnation.

Jag har inte exakt bakomliggande historik kring rum men jag tycker mig kunna se att ett rum har plockats bort men det rummet har i så fall varit en bit ifrån berörda takstolar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.