Jag har idag en gavel på min ovanvåning som består av den yttersta takstolen, med diverse reglar i för att hålla ett gammalt ruttet fönster på plats. Utanpå det sitter vindskydd, läkt och panel. Väggen är oisolerad och består bara av reglarna.

Det jag vill göra nu är att inreda min ovanvåning och därför isolera såväl facken mellan takstolarna som väggen. Jag hade tänkt mig att väggen ska bli 170 mm.

Nu till frågan. Vad ska jag göra först, isolera snedtaket eller väggen? Om jag isolerar snedtaket först så blir det ju lurigt att sätta dit mina 170 mm-reglar på gaveln mot redan isolerat tak. Om jag däremot börjar med att riva ner ytterväggen för att regla om den så får jag på något sätt fasa ur reglarna för att ansluta till yttersta takstolen?

Kan någon förstå mitt problem och ge mig tips om hur jag ska lösa det?

Tack på förhand!!
 
Jag bifogar ett par bilder på vad jag menar.

Den första bilden visar hur det ser ut idag, en takstol med reglar "i" som håller upp en tunn, oisolerad vägg.

Bild två visar min idé, sala på 120 mm mot råsponten för att kunna regla upp en vägg som är 170. När den väggen är klar kan jag bygga luftspalt och isolera mellan takstolarna som vanligt. Takstolarna är 50 djupa, inte 45, därav påsalning med 120.

Tycker ni detta ser ut som en vettig idé, eller hur bör jag gå tillväga. Jag vore supertacksam för svar.
 
  • ts1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ts2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.