Hej,

Jag ska bygga ut ett fritidshus och håller på att göra en sektionsritning för bygglovet. Nuvarande hus har ytterväggar med höjd ca 2 meter och sedan något lutande innertak vilket gör att takhöjden inne blir ca 2,2m. Detta gör att de horisontella takbjälkarna inte vilar direkt mot ytterväggarna utan istället hamnar en bit upp. Jag bifogar en ritning så kanske det är lättare att förstå hur jag menar. Min fråga är om det är ok att bygga på det viset? (alla takstolsritningar jag sett har i stort sett haft horisontella bjälkar som vilat på ytterväggarna)

Kan tillägga att nockhöjd är 3,4; byggnadshöjd 2,2m och byggnadsbredd 4m.

Tack!
 
  • Sektion A.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går att bygga så. Gäller bara att få rätt på dimensioneringen. Kräver förmodligen aningens biffigare ramar mot "vanliga" takstolar.

Vad har du för begränsningar vad gäller regeldimensioner?
(Antar att det ska följa det befintliga takets profil både invändigt och utvändigt?)

Själva dimensioneringen finns det nog andra här som kan peka dig i rätt riktning.
 
Tack för snabbt svar!

Tillbyggnaden är egentligen en breddning av sektionen på bild ovan (tidigare var den drygt 2meter i bredd men den ska nu bli 4 meter). Nockhöjden är dock större än den var tidigare och taklutningen efter tillbygge får jag får jag till strax över 29 grader. Stugan ligger i snözon 2.

Ritningen ovan är gjord på 45*170 lutande och 45*120 horisontella bjälkar, cc 1200 till takstolarna - beräkningen är en ren gissning från min sida och tagen i största del från dimensionering till ett garage med ungefär samma mått på svensk träindustris hemsida, dvs. det skulle kännas ganska mycket tryggare om någon kunde guida mig till hur jag kan göra en mer vetenskaplig beräkning. Jag kan tyvärr inte gå högre i nockhöjd utan om dimensioneringen ska ökas så får jag i så fall sänka takets profil invändigt.

Än en gång - tack för svar!
 
Jag kan tyvärr inte gå högre i nockhöjd utan om dimensioneringen ska ökas så får jag i så fall sänka takets profil invändigt.
El sätta takstolarna tätare, t ex cc 60 cm.

Ska du köpa färdiga takstolar så ring och hör med en sådan firma i din närhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.