Hej!

Har sprungit på lite patrull när vi rev när all gammal tretex i kattvindarna. Har gjort på samma sätt i 3 sovrum där samtliga takstolar varit original och i mycket gott skick. Dvs. cellolusa isolering ca 150mm och sedan invändig råspont med resultatet synliga bjälkar som vi målat med kalkfärg.

I hallen har man vid något tillfällte tagit bort 2 takstolar (varannan) och lagt stocken ner med beslag mot ytterdelen av takstolen. Se bilder:

Renoveringsprojekt som visar en kattvind med nakna takstolar, vissa kapade, vilande på en bjälklag med förstärkningsbeslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadad takkonstruktion med borttagen takstol och exponerad bjälke fäst vid mur med metallbeslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt som visar gamla takstolar med borttagna delar och metallbeslag i kattvind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering av kattvind med delvis exponerade takstolar och råspont, stege och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag förmodar att det är svårt att sätta tillbaka nya stockar som bär takstolen och dessutom få en snygg anslutning mot den kapade delen i muren då jag vill ha takstolarna synliga.. Frågan är hur man enklast kan lösa detta? Jag vill ju åstadkomma ett resultat som det andra sovrummet, där muren är fri takstolarna inre konstruktion kan bli synlig..
Interiör av ett hus under renovering visande isolering och takstolar modifierade med beslag, mot en murad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
@justusandersson du brukar ha riktigt värdefull input kring liknande utmaningar. Har du någon idé om hur jag kan snygga till detta och även få det hållbart?

Uppskattar att ändringarna är gjorda tidigare än 60 talet då tretexen spikades upp, så det har hållt i ganska många år..

En tanke vore att lägga vinkeljärn längst in och ner som skruvas i yttretakstol, den infällda stocken i muren samt även in i muren. Min amatörmässiga uppfattning är att det borde ge samma hållfasthet som idag och att man då kan ta bort den liggande stocken...
 
Det är inte helt enkelt att förstå helheten med hjälp av några bilder. Jag antar att det är ett brutet tak. Finns det en kallvind som vilar på hanbjälkarna eller används det utrymmet på annat sätt? Är ytterväggen en helstens (minst) murad tegelvägg?

J Johan_86 skrev:
En tanke vore att lägga vinkeljärn längst in och ner som skruvas i yttretakstol, den infällda stocken i muren samt även in i muren.
Jag är lite tveksam till det. Man brukar inte belasta murar i horisontalled punktvis. Man använder hellre ett hammarband eller en stock som ligger på muren en längre sträcka.

Det finns knappast några principiella invändningar mot att ersätta med nytt virke, men det är ju svårt att få det på plats. Annars kan man ju tänka sig nya "knän" (jag kommer inte ihåg vad de kallas) i stället för de avsågade. Den liggande stockens enda funktion är antagligen att tillsammans md stålbanden förhindra att de nedersta högbenen glider ut. Sedan behövs väl nya stödben istället för de borttagna. Jag är också lite förvånad över att de lutar inåt något. Gör alla det?

En variant är att sätta in nya stödben och nya "knän" något högre upp än där de gamla satt.

Du märker att jag tänker lite högt här, när jag inte vet exakt hur det ser ut.
 
Muren är tvåstens tegel, kallvind ovanför ca 1,5m hög. Jag kompletterar med några yttre bilder ikväll för helheten.

Alla takstolar lutar en aning i samtliga rum, vet inte om det kan vara för att man vill undvika full belastning neråt på stocken de ansluter mot i golvet. Denna löper fritt med en spännvidd på 6,7 meter.

Avstånd mellan takstolar har varit 100-110cm i samtliga rum men blir då det dubbla i denna hallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.