Jag behöver ordna en säkrare gång för sotarna över taket. Bästa tanken jag har just nu är att lägga brädor (tryckat 28x120) ovanpå plasten och hänga lösa taksteg 4-6 st på brädorna.

Tyvärr kommer brädorna bli ett stopp för is och snö och jag är ju inte överlycklig att måsta borra igenom plasten ner i spikregeln. Alternativt borrar jag genom metallskenan.

Finns det nån standard i dessa lägen, eller andra goda idéer?
 
  • Vy från ett tak med tegelpannor och skorsten, nedanför syns ett platt tak med genomskinlig plast och en simbassäng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En gångbrygga på tegeltaket vore kanske en idé om det går att gå direkt upp på det istället för via kanalplasten.
 
  • Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
H Hammarman skrev:
Jag behöver ordna en säkrare gång för sotarna över taket. Bästa tanken jag har just nu är att lägga brädor (tryckat 28x120) ovanpå plasten och hänga lösa taksteg 4-6 st på brädorna.

Tyvärr kommer brädorna bli ett stopp för is och snö och jag är ju inte överlycklig att måsta borra igenom plasten ner i spikregeln. Alternativt borrar jag genom metallskenan.

Finns det nån standard i dessa lägen, eller andra goda idéer?
Lite svårt att se en lösning som sotarn kommer att hojta halleluja till, men ett alternativ är tillgång från andra sidan och över nock, om det inte är en massa hinder även där. Annars så är nog "standardlösningen" tyvärr körd med tanke på att sotarn vill ha både glidskydd för stegen samt något att gå över på från den utan att riskera hälsan. Men ta gärna kontakt med den och rådgör hur de vill ha det.
 
Standard är en gångbrygga här tror jag, låt den sticka ut precis jäms med vindskivan och ett glidskydd där. Men ring o fråga sotaren..
 
Tack!!

sotarna är inte särskilt tillmötesgående här i krokarna tyvärr, men jag kan testa.

Bär emot att lägga stege/brygga från andra hållet när jag redan satt taksteg och glidskygg, men men.

annars blir det en habrovink med trallbrädor och taksteg ovanpå dem
 
Såhär går tänket i dagsläget!
 
  • Vy över tak med stegar säkrade på plåttytan, taktäckning i arbete, med utsikt över en trädgård och hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hammarman skrev:
Såhär går tänket i dagsläget!
alternativt detta men då har jag inte löst upphängningen av den liggande stegen ännu.
 
  • Liggande stege på ett tak utan upphängning bredvid en stående stege och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är nog säkraste lösningen och troligen mest kostnadseffektiv då kraven knappast kommer bli lägre i framtiden. Hög säkerhet från början skulle jag rekommendera.
 
  • Tak med säkerhetslina och stegar, hög säkerhetsnivå för byggnadsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för förslaget. Ser inte produkten ("landgången") framför mig på Bauhaus men det finns ju lite kataloger. Dock svårt utan att knäcka takpannorna kanske?

Jag har stegen liggande för tillfället så får vi se vad de säger.

Fick tag i en hantverkare men då ska vi synka på dagtid, det glöms bort, ändras, vi får inte tag i varandra och så rinner det ut i sanden..
 
Det finns lämpliga lösningar liknande ex. CW Lundberg. där teglet inte knäcks. Men det kanske är bäst att höra med sotarn ifall hen känner sig manad att gå upp på stege lutad mot bryggan. Det kanske finns möjlighet att förankra ett stegfäste liknande de som är i takfot, och då kanske ändå lösningen finns där. (Om det inte är en pool i vägen som det nästan ser ut som med tanke på stegsättningen) Men sotarn vill nog optimalt ha stegfästet vid sidan om uppgången på taket. Alternativt att det finns en lejdare att hålla i när hen går ner från bryggan till stegen. Hör säkrast med dem först innan ni tar beslut i alla fall.
Stegfäste för säker takaccess liknande en produkt från CW Lundberg, utan synligt tegel som påverkas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Faktiskt fått upp en bra kontakt nu med sotarn så vi avvaktar till våren och stämmer av. Känns bra, man vill ju inte bli ansvarig till skador.

Surfar lite på CW Lundberg under tiden, ser inte riktigt att ovanstående konstruktion funkar med mitt enkupiga holländska tegel men det kan ju finnas lösningar!
 
  • Enkupigt holländskt tegel på ett byggprojekt som diskuteras på forumet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sök efter takbrygga så hittar du många lösningar, lycka till!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.