Ser att LED kommer mer o mer. Vanligast inom LED är nu en LED som man kan skruva in direkt på 230volt utan trafos.
Själv tycker jag LED är för fula fortfarande, kanske inget som stör när de väl sitter uppe i taket(?)

Men till min fråga så undrar jag om det finns spottar som avger mkt lite värm? Vill inte ha för stora pottor på vinden utan vill hitta mindre pottor att klä in spottarna med, som kanske bygger max 10cm på höjden. Antaglien så pratar vi LED som avger minst värme, men är det då bäst med 12volts-LED? Och ifall räcker 12volts-LED för att få tillräckligt med takbelysning?
 
C
Lysdioder, beroende på sort, går på runt 2-3 volt, antingen har du en transformator i armaturen eller så har du en extern.

(Anledningen till att man kan driva dom på 12 volt är att man seriekopplar flera..)

Nackdelen med led är väl att dom ger rätt dåligt ljus ELLER jobbig ljusfärg än så länge.
 
Finns 12-volts möbelspottar på 10-20W som inte kräver pottor. Exempelvis Hide-a-lite 1205/1206. De monteras dock som vanliga spottar, alltså inga puckar.
 
Vi fick monterat 20w-spottar i vårt badrum och de kräver inte några pottor. Ger trevligt varmt ljus. Dimbara 12 volt.
Spottarna heter "a-collection Minidownlight 20W" IP44 vid infällnad i tät byggnadsdel. Typ Nr. OTL-14. Kan enligt Ahlsells även byggas in i hyllor och liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.