Hej. Vi har 2.7 meter takhöjd i hela huset, inklusive garaget. I får bygglovsritning är dimensioneringen av portarna 26x21 (bredd x höjd). Men när jag tänker på det så blir det ju 50-60 cm ner från taket som själva porten kommer skjutas upp. Det känns som slöseri.

Skulle det kanske inte vara bättre med 26 x 23 eller liknande, så utnyttjar vi utrymmet bättre? Alla fönster och dörrar är 23 i överkant, blir ju inte jämn linje annars.
 
  • fasad garageport.png
Jag är mer inne på funktion och hade satt en så hög port som möjligt, tycker inte att det stör ögat. Speciellt när de sitter på en egen gavel.
 
Byggagarage skrev:
Jag är mer inne på funktion och hade satt en så hög port som möjligt, tycker inte att det stör ögat. Speciellt när de sitter på en egen gavel.
Håller med. Tycker mera att det stör ögat att garageporten är LÄGRE/MINDRE än övriga partier.
 
Men fönstret på den andra gaveln och garageporten harmoniserar ju, ser inte fel ut och jag tror aldrig att man kommer tänka på det i verkligheten (3D).
 
anthill skrev:
Men fönstret på den andra gaveln och garageporten harmoniserar ju, ser inte fel ut och jag tror aldrig att man kommer tänka på det i verkligheten (3D).
Kanske det, ska skissa på hur det ser ut om jag kör 25 istället för 21 höga portar, kanske blir för stora då.
 
Vi har fönster/dörrar på 210cm höjd i huset (250cm takhöjd), medan garageportarna är 237,5cm (270cm takhöjd i garaget). Portarna är 3m breda.
Vi var först rädda att det skulle se konstigt ut när de inte livade i höjd eller att portarna skulle se för stora/breda ut, men nu när det är klart så inser vi att de bara hade sett konstigt ut med mindre portar på en så stor garagegavel.

Bjuder på en färsk vinterbild.
garageportar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej

Jag har just beställt två 25x25. Jag har en Q5 m takbox och den kommer inte in om man har normalhög garageport. Vet inte vilken bil du har men så hög port som möjligt ger större flexibilitet i framtiden.
Jag själv måste t ex höja innertak i befintligt garage, införliva car port med befintligt garage och bygga om gaveln på garaget totalt för att få in portarna. Mycket jobb bara för att förre ägaren handlade billigt och tog en halvt livsfarlig och dessutom bara 2 m hög port. :(
 
Henrik Boström skrev:
Hej

Jag har just beställt två 25x25. Jag har en Q5 m takbox och den kommer inte in om man har normalhög garageport. Vet inte vilken bil du har men så hög port som möjligt ger större flexibilitet i framtiden.
Jag själv måste t ex höja innertak i befintligt garage, införliva car port med befintligt garage och bygga om gaveln på garaget totalt för att få in portarna. Mycket jobb bara för att förre ägaren handlade billigt och tog en halvt livsfarlig och dessutom bara 2 m hög port. :(
Jag har en Q7 och en A5. Tänkte köra på 2.25 höjd, enligt Garageportexperten, vad tror du?
 
Q7 utan takbox, inga problem. Med takbox, tveksamt, beror på modell. Jag skulle som sagt sätta så höga portar som möjligt för full flexibilitet. Någon gång kan du vilja rulla in en mindre båt på trailer eller ngt annat roligt. Det enda man kan vara säker på är att det blir aldrig riktigt som man tror.
Hur högt går bakluckan på en Q7? Har du kollat?
 
Henrik Boström skrev:
Q7 utan takbox, inga problem. Med takbox, tveksamt, beror på modell. Jag skulle som sagt sätta så höga portar som möjligt för full flexibilitet. Någon gång kan du vilja rulla in en mindre båt på trailer eller ngt annat roligt. Det enda man kan vara säker på är att det blir aldrig riktigt som man tror.
Hur högt går bakluckan på en Q7? Har du kollat?
Får min Q7 nästa onsdag, så jag vet inte :) Har frågat på Audiforum, ska se om någon svara. Antar max 30-40 cm över normalhöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.