Ska montera upp en hörmann takskjutport med motor, och funderar på infästningen i taket. Har enkelgips och bakom det 28x70 glespanel cc30.
Vågar man köra med Molly eller ska man köra med träbitar som man drar fast mot glespanelen på dom ställen som infästningarna blir mitt på gipset?
 
Jag skulle fäst den i takstolarna, inte bara i gipset.
 
Var på väg att montera porten igår, tog och kollade så allt var i våg. Konstaterade att golvet lutar en hel del, diffar 18 mm från vänster till höger sida. Så vi avvaktade med monteringen. Hur känsligt är det egentligen?? Nu är det ju ganska mjuk list som går mot golvet, men kan den kompensera så mycket?
Till saken hör att plattan är nygjuten för ca 2 år sen, jag lejde in en byggare just för att det skulle bli rätt med fall och sånt. Är det värt att ringa och fråga om dom kan komma och åtgärda?
 
Klart du ska fästa i glesen eller hellre takstolarna som KOW sa. Fästena går rimligtvis att flytta så de passar. 18mm på typ 2,5m är ju jättemycket. Det ska vara i våg annars tätar inte porten. Går det att slipa ner eller sitter det kantjärn?
 
Har nu varit i kontakt med byggaren som gjöt plattan, har påtalat att dom får komma och åtgärda. Han har nämnt en del lösningar som känns lite sisådär, tex att kapa lite i en av väggskenorna. Han sa iaf att det går inte att bara spackla för det kommer inte att hålla mot kombinationen kyla och att man kör över med bilen.
Men hur långt kan man stå på sig om en sån här sak? Jag vill ju att det är rakt, kanske funkar ändå men har jag nu betalt för att dom gjutit plattan så är det väl det minsta man kan begära att det är rakt??
Har tänkt föreslå att dom bilar ur en del av plattan (halvvägs ner) och lite i området omkring, borrar fast ex spikar i gamla plattan och sedan gör en pågjutning där så det blir rakt och så att det också blir fall. Eventuellt kanske gjuta ner ett rör just var nedersta portbladet går ner mot plattan. Kan det vara en lösning??
Alternativet att bara slipa ner känns det ju som att det finns risk att man kanske får problem med bakfall och/eller vattenansamling närmast porten??
 
Kan du lägga upp en bild där man ser skillnaden, då är det lättare att se "lösningar".
 
Får absolut inte kapa i väggskenorna.
Har du ett vinkeljärn i framkanten på den gjutna sulan?
Rätt monterad så kläms listen inte ihop så jättemycket på en Hörmann, så i våg ska framkanten vara där listen möter betongen.
Och som sagt, 18mm är för mycket!
 
Kan lägga upp bild senare idag. Jo det finns ett vinkeljärn men det är ju i linje med utsidan av väggen, och porten kommer ju monteras så att den är på insidan av väggen så att säga.
Jo det känns som att det bara blir dumt att börja kapa i väggskenorna.
Men nu har jag tänkt säga att dom får komma och åtgärda utan att jag ska behöva betala för det. Det borde man väl kunna säga?
Kan även nämna att jag sa åt dom som var och gjöt att jag skulle montera en takskjutport på insidan av ytterväggar, känns som att dom då borde ha haft det i åtanke och sett till så att det blev rakt. Visst alla kan ju göra fel, sånt som händer, men då får dom komma och åtgärda det då utan knussel. Brukar försöka föra en vanlig konversation men nog kommer jag ryta till om det behövs, tycker inte om att bråka men måste man så måste man...
 
Sådär, nu är porten på plats. Byggfirman var och slipade ner så det skulle gå att montera porten. Var inte speciellt svårt att montera själv bara man tar det lugnt och är noggrann. Nu är det kvar att kapa bort den sista panelen och klä in öppningen samt lite belysning, men det får då allt bli till sommaren. Lite bilder

Nyinstallerad garageport i ofärdigt utrymme med synliga OSB-skivor och monteringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad garageport med öppningsmekanism framför en tillfällig OSB-vägg i ett rörigt garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad garageport i en halvfärdig garageinteriör med byggmaterial och verktyg utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny monterad garageport ovanför OSB-skiva i en byggnad med grå panel och snö framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad vit garageport i en byggnad med träfasad, omgiven av snö och ofärdiga kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jörgen Ö
  • Laddar…
När porten är i uppfällt läge, ligger den då helt ovanför portöppningen?
Eller bygger den ner från portöppningen, såfall, hur mycket bygger den ner?

Skulle du kunna ta en bild på det så det framgår på ett bra sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.