Hej!
Är i färd med att inom kort beställa en takskjutport.
Mina mått på hålet är bredd 3970 mm höjd 2000mm.

Min förhoppning var att kunna få montaget enligt begreppet "montage i öppning", det kräver dock att hela port öppningen kläs med en extra ram 45*90 så det finns "gods" att skruva fast sidospåren i ca 90mm "läpp" alltså.
Anledningen till att jag önskar detta är att porten inte ska stjäla utrymme på längden av garaget, vilket den skulle göra om den monteras på vanligt vis, dvs innanför öppningen. Då försvinner ju hela vägg-bredden samt minst tjockleken på porten.

Jag har fått höra av min tänkta garageports-leverantör att detta sätt att montera i öppningen inte är att föredra pga att det blir ett "rackligare" montage.
Troligen kanske pga att min tänkta port är så pass bred.
Det skulle även bli lite dyrar dessutom.

Men nu när jag talade med garageports-leverantören så fick jag höra att min smyg dessutom inte är tillräckligt djup vilket skulle innebära att det är helt omöjligt att montera så som jag vill.
Smygen är i nederkant 170 mm, den är lite snedfasad om ni ser på bilderna.

Tänkte nu fråga om någon varit i min situation men där detta gått bra trots allt.
Kanske finns det en annan lösning?
Om jag senare fick höra om någon som lyckats med detta vet jag att jag skulle gå och gräma mig rejält om jag inte gick till botten med alla alternativ.

Kom just på att jag borde väl kunna bygga på lite på stolpen inåt garaget istället, t ex skruva fast en 45*45 så smygen blir lite djupare?

Hur som helst vore jag tacksam för alla möjliga kommentarer och erfarenheter kring detta.
Mvh
Fredrik

bottom.jpg

bottom_middle.jpg

upper.jpg
 
Lite svårt att hänga med i resonemanget men ska porten skruvas PÅ insidan av väggen så att hela din breda planka syns utvändigt?

Skapa en ny "insida" då genom att sätta en planka på den befintliga men så långt ut du vill. Blir ju lite trångt att skruva fast porten men det går säkert.

Protte
 
Antar att det du beskriver, är den lösningen som jag använde. Porten är skruvad i sidan och det är bara tegelfasaden som kommer utanför porten.
 
  • DSC00368.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00485.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00490.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Grävaren- Ja det är precis så där jag vill ha det.
Hoppas du har tid för lite mer frågor.
Hur bred är din vägg dvs omdelbart innanför teglet och in till insidan.
Är ditt metall-spår som porten glider i fastskruvat i sidan in i väggen
...eller..
har du en "läpp", typ 45*90, i framkant mellan metall-spår och tegel som metall-spåret är fastskruvat i, alltså i framkant
...eller...
kanske båda?

Protte -intressant kommentar ang att det kan bli trångt. Kan du beskriva lite mer hur du menar. Du verkar förstått mig helt rätt med "läppen" dvs att det blir en ny "insida" lite längre ut.

Mvh
Fredrik
 
Porten har måtten 3000 x 2125. Väggtjockleken är 300 mm exkl. tegel. Dvs porten hade med normal montering kommit 420 mm in i garaget.
För att dölja luftspalten (mellan tegel och stomme) och för att skapa ett utrymme för lyftwiren, har jag en stående 45 x 95. Portskenorna är ändrade så att yttersidorna är plana. Vissa delar är skiftade höger/vänster. Fästena som tidigare var bockade 90 grader, är avskurna, så de är raka och nya hål är borrade. Porten är monterad med 10 mm övermått, det finns ju ingen möjlighet att justera bredden i efterhand.
Lite svårt att beskriva, därför tog jag några bilder.
 
  • DSC00351.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00352.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00353.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00354.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Grävaren!
Tusen tack för ditt inlägg!
Det gjorde allt mycket lätt att förstå!
Måste säga att montaget ser mycket snyggt ut!!

Mvh
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.