Är det någon som vet vilka takskjutportar som finns,där man kan montera motorn på sidan? Jag har bara hittat Novoferm så här långt. Vissa andra (t:ex Crawford) tror att det kan gå, men garanterar inget.

Mitt "problem" är att jag vill kunna köra in bilen i garaget med takboxen på och kunna dra remmar runt och enkelt hissa upp takboxen mellan takstolarna (jo, jag vet att jag måste stänga porten först, men det kan jag leva med...:) . Jag måste också vrida takboxen 90 grader, eftersom den är 230cm lång och inte går upp mellan takstolarna "på längden". Jag behöver alltså minst 230cm fritt utrymme på tvären.

Dom allra flesta takskjutsportar har motorn,med skena i mitten, vilket gör att det inte går att hissa upp boxen.

Någon som gjort något liknande?

Någon som vet om det går att montera motorn på sidan på andra takskjutporter än Novoferm?

Någon som har erfarenhet av Novoferm?
 
Vore det inte enklare att parkera utomhus, lossa takboxen, bära in och hissa upp den mellan 2 takstolar. Ofta kostar det mer än det smakar att ha speciallösningar på en garageport
 
Först trodde jag också att det skulle bli dyrt, men Novoferm porten kostar bara 1000kr extra med motorn på sidan, vilket är klart överkomligt.. Vill gärna höra med dom som testat detta först, för att höra om det verkligen fungerar bra. Vore väl konstigt också om bara Novoferm klarar av detta??

Att ställa bilen utanför och lyfta in boxen varje gång är givetvis ett alternativ om allt annat blir för dyrt, men eftersom bilen är hög och boxen ganska stor är det inget man fixar själv. Då jag använder boxen rätt mycket vill jag försöka hitta en smidig lösning istället.

Att köra med boxen på för jämnan har jag lagt ner eftersom bil med box blir 224cm högt, vilket gör att jag inte kommer in i något parkeringshus etc.
 
Tack för infon!

Fungerar det bra? Jag oroar mig lite för att det ska bli vridningar i porten och att det skall gå trögt.

Vilken port har du?
 
Fungerer kanon, er vår 3. port som har denne løsningen og fremforalt den er billig. Eldste løsning er nå 12 år uten å svikte. Vi har en Nassau industriport, isolerat. Vi hadde også før en Crawford. Ingen fare for skjevdrift hvis du har port med aksling. Motoren bare løser ut kreftene som er lagt inn i spiralfjærene. Porten må ballansere før du sette på motoren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.