Jag har fått hjälp med att sätta upp takrosetter i flera rum av trevliga byggare och de har satt elen i mitten enligt D-Cor instruktioner. Jag har en kristallkrona som väger ca 30 kg som ska hängas upp och jag vill sätta upp en takkrok i gammal stil i mitten då jag vill ha lampan centrerad över rosetten. Hur löser jag detta på bästa sätt? Rosetten är i hård plast (Polyurethan), köpt på hornbach.

Funderar på att använda en kniv och göra hålet större och knuffa undan elen åt sidan så mycket som det går för att få kroken så mycket i centrum som möjligt. Alternativt borra ett utrymme där jag kan knuffa elen till och göra plats för kroken i mitten. Känns som byggarna borde ha säkerställt att en krok skulle få plats i mitten och att elen borde ha kommit ut bredvid.
All hjälp uppskattad innan jag går loss.
 
  • Takmedaljong med utsatta elektriska kablar, saknar belysningsarmatur, vit färg på slät yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Sekelskiftesdrömmaren Sekelskiftesdrömmaren skrev:
Känns som byggarna borde ha säkerställt att en krok skulle få plats i mitten och att elen borde ha kommit ut bredvid.
Självklart. Tänkte först, vad f-n har de gjort? Riktig stollevarning. Men var inne och kollade på D-Cors bruksanvisning nu (https://www.d-cor.se/info/uppsaettning-av-takrosetter) och de är ju mycket riktigt tydliga med att man skall göra "hål i takrosettens mitt för eventuell lampsladd, takkåpa och utanpåliggande kabel" (takkåpa????)

Även i instruktionsvideon monteras rosetten centrerad över en en kabelstump som sticker ut ur taket, sen vips är helt plötsligt kabelstumpen ersatt av en lampa som hänger i anslutningskabeln utan någon förklaring till hur anslutningskabeln kopplas in och hur den dragavlastats. Eller hur en krok skall monteras.

Det är ju riktigt helknasigt!?! :thinking:
Ring D-Cors "duktiga kundtjänst" och fråga hur du skall göra.
 
  • Gilla
Sekelskiftesdrömmaren och 1 till
  • Laddar…
Ringde D-cors kundtjänst idag och han höll med att det var märkligt att man inte beskrev hur takkroken skulle monteras i instruktionerna och skulle förmedla det till ansvariga. Vi resonerade att det enklaste i min situation är troligen att borra ett utrymme för elen och knuffa den åt sidan och sedan sätta kroken så centrerat som möjligt. Kommer inte bli helt bra troligen men ändå inget man ser när lampa sitter uppe hoppas jag. Gör ett försök och lägger upp resultatet sen.
 
C
Sekelskiftesdrömmaren Sekelskiftesdrömmaren skrev:
Kommer inte bli helt bra troligen men ändå inget man ser när lampa sitter uppe hoppas jag. Gör ett försök och lägger upp resultatet sen.
Ser inte hur man skulle kunna rädda det där med acceptabelt resultat. Bit ihop och börja om från början är min spaning.

Kan nog tycka att det vore rimligt att Bauhaus/D-Cor står för (åtminstone kostnaden för) att det blir professionellt åtgärdat. I synnerhet om de inte själva får ihop sina egna monteringsinstruktioner. Man måste kunna begära att produkten får åtminstone i närheten av förväntad funktion när den monteras till punkt och pricka enligt anvisningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.