Hej.
Vi har en firma här hemma som byter tak på vårat tidiga 1800tals hus, nu har vi lite delade meningar tydligen jag och hantverkarna.
De har rensat bort gamla taket, riktat upp och sedan spännt en diffusionsöppen underlagsduk över. Rätt änsålänge.
Men de har inte limmat eller tejpat de längsgående skarvarna alls och häftklamrarna är inte tätde och alla är i princip synliga.
Är detta verkligen rätt?
Det sitter ingen klisterremsa på duken och i mont. anvis står det att den isåfall skall limmas eller tejpas med godkännd byggtejp(finns i underlagsdukens system). De menar att taket måste andas och jag har ju faktiskt ett sticketak under men som jag anser är i för dåligt skick för att kunna räknas med då de tex trampat igenom det på några ställen när de rev gamla taket.
För att de skall kunna andas rätt är det väl just att den är diffusionsöppen som gäller. Det kommer ligga vittinge e13 på detta och de är ju ofalsade dessutom så det kommer ju blåsa in på vinden anser jag.. eller?
Kan man verkligen räkna detta som fackmannamässigt gjort om de inte följer mont.anvisningarna osv?
Hittar ingen tillverkare av underlagsdukar som det står att man kan ha öppna skarvar, de är väl till för att både stoppa regn/snö och vind?
Mvh Christian
 
  • Närbild på en röd diffusionsöppen underlagsduk med synliga häftklamrar och osammanfogade skarvar på ett tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak under renovering med diffusionsöppen underlagsduk och otejpade skarvar, taktegel staplade ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Vad säger tillverkarens instruktioner?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vad säger tillverkarens instruktioner?
Att om det inte finns klisterkant så skall den limmas/tejpas och är de synliga klammer så skall de tejpas med godkännd byggtejp.
Mvh Christian
 
Åsa Lund
Entreprenören ska väl om inget annat sägs följa tillverkarens riktlinjer? Fackmässigt utförande....
 
  • Gilla
Spikrätaren
  • Laddar…
Visst skulle dom limmat skarvarna tror dock inte det komma innebära några problem för dig; det verkar vara närmare 30 graders takfall så med rätt tejp över klammerna är det nog ok så långt. Men varför har man inte använt 25mm ströläkt? Är det för att pannorna ska få en rak linje (i höjdled) när nedersta pannan vilar på takfoten? Känns som en fuktfälla när undertaket viker så tvärt dom sista dm, väldigt dåligt fall sista biten. Ser fint ut nerifrån men sämre ur fuktsynpunkt.
 
Jag är ju mest rätt att de kommer blåsa in på vinden iom ofalsade pannor och kyla ner. Duken ska väl funka som ett vind stopp med? Ja du, varför det inte ligger ströläkt har jag ingen aning om men kan säga att nedersta bärläkten ligger diktan duken och takfoten så där finns inget spel alls. Där ligger massa skräp redan från de regnskurar som kommit.
Mvh Christian
 
  • Takduk och träbärläkt i närbild som visar avsaknaden av ströläkt och skräpansamling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Spikrätaren skrev:
Visst skulle dom limmat skarvarna tror dock inte det komma innebära några problem för dig; det verkar vara närmare 30 graders takfall så med rätt tejp över klammerna är det nog ok så långt. Men varför har man inte använt 25mm ströläkt? Är det för att pannorna ska få en rak linje (i höjdled) när nedersta pannan vilar på takfoten? Känns som en fuktfälla när undertaket viker så tvärt dom sista dm, väldigt dåligt fall sista biten. Ser fint ut nerifrån men sämre ur fuktsynpunkt.
g
Glömde tagga..
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Entreprenören ska väl om inget annat sägs följa tillverkarens riktlinjer? Fackmässigt utförande....
Jo man tycker ju det, skall en annan göra något fackmässigt så skall man ju följa instruktionerna..
 
C ChrSal85 skrev:
Jag är ju mest rätt att de kommer blåsa in på vinden iom ofalsade pannor och kyla ner. Duken ska väl funka som ett vind stopp med? Ja du, varför det inte ligger ströläkt har jag ingen aning om men kan säga att nedersta bärläkten ligger diktan duken och takfoten så där finns inget spel alls. Där ligger massa skräp redan från de regnskurar som kommit.
Mvh Christian
Detta var var en jobbig sits... hoppas det är ett företag med självaktning för arbetet har för stora brister för att bara passera. Ofalsad tegel medför större krav på undertaket o detta undertak är helt enkelt inte godkänt.
Hoppas dom tar sitt ansvar!
 
S Spikrätaren skrev:
Detta var var en jobbig sits... hoppas det är ett företag med självaktning för arbetet har för stora brister för att bara passera. Ofalsad tegel medför större krav på undertaket o detta undertak är helt enkelt inte godkänt.
Hoppas dom tar sitt ansvar!
Ja de hoppas jag med, det är ändå ett rätt så stort företag häromkring. Så lustigt om de skall riskera sitt rykte osv för sådana här saker. Nu ska jag inte prata ner dem totalt för arbetet är ju inte avslutat ännu, men man får ju hoppas att de verkligen tar sitt ansvar och gör rätt och riktigt. Har ju läst jätte mycket nu vad man har för rättigheter osv, att man kan hålla inne pengar osv men gäller det undertaket så blir ju hela talet påverkat om man skulle behöva gör om det. Vet inte riktigt hur man skall se på saken?.
Mvh Christian
 
Lätt att säga som utomstående men du har branschreglerna i ryggen, så att förvänta/kräva ett fullgott resultat är ju inte direkt för högt ställda krav. Ska det bli 100% får man nog göra om från grunden. På sikt gör du företaget en tjänst - en insikt om att slarviga genvägar straffar sig med en bitter slutnota!
 
S Spikrätaren skrev:
Lätt att säga som utomstående men du har branschreglerna i ryggen, så att förvänta/kräva ett fullgott resultat är ju inte direkt för högt ställda krav. Ska det bli 100% får man nog göra om från grunden. På sikt gör du företaget en tjänst - en insikt om att slarviga genvägar straffar sig med en bitter slutnota!
Jag är ju rädd för detta, att allt ska måste göras om. Men vi får väl se va de säger nästa vecka om de hör av sig, hörde inte av dem förra veckan när de stoppade arbetet där. De väntar tydligen på en del papper(dokument).
Vet någon om det står i branschreglerna om de 2 raderna runtom skall spikas och sedan var 3:dje panna på 1 kupigt tegel eller är det bara rekommendationer?
Ena sidan bara första raden och varannan i andra raden och andra sidan bara varannan i båda raderna.
Trodde aldrig de skulle kunna bli såhär när man väl anlitade en hantverkare. Gör i princip allt själv annars..
//Christian
 
Japp, två pannrader runt om som en ram skall samtliga pannor klamras, resterande pannor klamras varannan panna när det gäller enkupigt, så har vi i vart fall gjort på dom tak jag varit med på.
 
Hur gick det här?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.