Hej på er!

Sitter i ett läge där jag funderar på att lägga om taket! Det är inte akut, hade en hantverkare som tittade på det i samband med ett annat jobb och han sa att det kanske var läge att börja titta på det nästa år eller så... Det var läkten som hade börjat att ge sig, spånet och brädorna under var ok tyckte han!

Fick en offert av densamme hantverkaren och jag tyckte att det blev lite för dyrt... Samtidigt så vill jag tillägga att jag litar på just denne hantverkaren så prisuppgiften är relevant, det tror jag säkert!

Taket är tegelpannor, ålder okänt men säkert 50+ år gammalt - kanske sen huset byggdes i början av 1900-talet. Under teglet ligger det papp, och under pappen ligger det "sticketak" eller spåntak eller vad det kallas. Men för ca 30 år sen så brann det på övervåningen och på den tredjedelen så lades det brädat tak, sen papp på det såklart.

Offerten jag fick från hantverkaren innebar att de skulle lägga nån slags duk på taket, typ gore-tex eller motsvarande som kan andas. Och sen nya tegelpannor på det. Jag har hört på annat håll att man inte skulle lägga tillbaka det gamla teglet, men efter att ha läst på lite mer så förstår jag att det kan man visst göra! (?)

Så nu väcktes en tanke på att själv plocka ner det gamla teglet, riva de gamla läkten, lägga oljehärdad masonit, läkta om och tillbaka med de gamla (och snyggt "slitna") pannorna! Ska man ha papp ovanpå masoniten eller?

Jag ser mig själv som ganska händig, har snart totalrenoverat vårt gamla hus i princip på egen hand (utom el och vvs ska kanske tilläggas!) men frågan är om jag fixar det här själv med lite hantlangarhjälp? Får väl hyra en byggställning antar jag annars blir det ohållbart!
Gör man ena sidan klar först och sen ger sig på andra sidan eller river man allt tegel på en gång?

Hur lång tid tar det om man jobbar på under kvällar och helger? Total takyta är ca 220 m2 med en takkupa!

Vad tror ni om tillvägagångssättet med oljad masonit? Rätt eller fel? Om fel, hur ska jag göra istället?

Tacksam för svar!
 
Masonit är ganska vanligt att ha under teglet.

Du har de mesta klart för dig men skulle vilja ge några tips:
- Mät upp anstånden mellan bärläkten och hur den sitter nu så du kan spika dit den nya på exakt samma ställe, det underlättar då pannorna skall tillbaks.
- Kolla om taket behöver riktas, dvs få det "slätare", detta görs då man sätter läkten.
- Kolla om nocken är rak, denna skall riktas tycker jag.
- Att ta ned pannorna görs enklast (om du inte har en bra bred ställning som du kan lägga dem på) genom att spika ihop två plankor i ett V som används som rutschkana för pannorna, se till att någon tar emot. Plocka ned och sätt upp i samma ordning.
- Se om du kan hitta extra pannor, några kommer gå sönder och vissa behövs ersättas.
- Fundera igenom ev plåtarbeten innan, det kan ta tid att få tag i rätt plåtar.
- Ställning underlättar mycket, ett måste skulle jag påstå. Bäst är de breda så att du kan ha pannorna på ställningen.
- Tag en sida i taget
- Byt vindskivor och hängrännor medan du ändå är igång.
- Tag mycket kort, dels för att vi vi se dem och dels att kunna kolla hur detaljer var gjorda innan.
- Ha rejäla presseningar tillgängliga, regn kan komma plötsligt.
- Skaffa en riktig kofot och hammare, du kommer bli helt vansinnig på lågprisvarianterna.

Tar kanske tar 2 veckor för 2-3man, men det får vara i pass om minst 4h.
 
Hej och tack för svaret och nyttiga tips!

- Extra pannor har jag en del liggande och jag vet var man kan få tag på en del till för en överkomlig summa!
- Kofot och vanliga verktyg har jag gott om! Vinkelslip för att ev. skära pannor har jag med! Behöver jag några fler verktyg utöver de man brukar ha hemma?
- Byggställning är ett måste, får hyra en rejäl!
- Vindskivor och hängrännor kommer absolut att bytas!
- Att rikta om nocken kan behövas på ena halvan, hur gör jag det? Är det bara att lägga på en regel av lämplig tjocklek så det blir rakt, eller är det mer komplicerat än så?
- Har en takkupa också som är inplåtad på sidorna, och så tänkte jag plåta in skorstenen. Ska plåtslagaren göra sitt innan, efter eller under tiden som vi fixar taket?

Tack igen!
 
Plåtslagaren skall dit innan du river något, detta för att få värdefulla råd och ett hum om när i bygget denne behöver vara klar med sina delar.
Behöver du rikta nocken behöver du också rikta de översta bärläkten med, men lägg ut bilder, detta går inte att avgöra utifrån den info hittils.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.