Hej, har fått upp en ställning runt huset så tänkte passa på att rengöra tegelpannorna. Tänkte köpa mig något medel som man sprutar på och låter regna bort. Men vilket skulle passa detta tak?

Det är inte någon mossa inte någon större utsträckning utan det är en svart hård beläggning. Skulle kunna tänka mig att det är sot från storbranden i Sala för några år sedan.

Givetvis råkade jag ta bild där taket ser bäst ut. Men på andra sidan täcker den svarta beläggningen som syns till höger i princip hela taket.
Röd tegelpannor på ett tak med skorsten och ventilationstrumma, omgivet av annan bebyggelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
  • Gilla
Alatan och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är lav och smuts. Laven går att döda med positivt laddade tvålämnen. De finns i alla möjliga olika rengöringsprodukter för tak. Sen tar solens UV-ljus och regn hand om resten, det tar sin lilla tid.

Jag har bara erfarenhet av produkten Nilfisk Roofcleaner som fungerar bra:

[länk]
Har använt Takrent från Jula, funkar mycket bra men tar tid, ett till två år.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Har också använt Biltemas och julas produkter. Men de är lite tama. Annars kan man köpa från firmor som håller på med takvård.
 
Claes Sörmland
Grejen är att lav och alger dör omedelbart vid behandlingen så produkterna är potenta på det sättet. Men sen finns ju deras cellväggar kvar och de måste nötas bort av regn, vind, frost och UV från solen. Så därmed tar det tid innan taket blir rent. Har man mossbollar så kan det också vara så att någon mossfragment här och där överlever behandlingen. Då kan denna mossa börja växa ganska snart igen.

Av detta skäl är det bästa nog att skrapa rent taket mekaniskt och sen först efter att det värsta är borta spruta det med den katjoniska detergenten som dödar kvarvarande påväxt.

Man kan också använda Klorin som ju direkt oxiderar påväxten. Men det ger så fula fläckar när man stänker med det och det ger sig på metall. Jag har dock använt det med framgång på eternitfasad med rostfria spikar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.