Hej.

Behöver hjälp. På min vivaro har jag 4 fästen på varje sida som jag vill montera takräcke på.
Problemet är att jag ej har några rails utan det sitter ett fäste direkt i taket med 2 st ca 6-8 mm hål med ca cc 90 mm.

Någon som stött på detta?

Det är kanske tanken att man skall fästa rails i dessa och sen på med lasthållare/takräcke,eller?
 
Har två st vivaro med lastbågar. Du beställer fästen hos din bildelshandlare. Sen får du välja vilken lastbåge du vill ha, finns en enklare variant och en proffsvariant med ett T-spår. I T-spåret kan man haka i olika tillbehör.
 
Oki!

Har googlat runt lite. Verkar som man hamnar runt 3-4000 kr! Sjukt dyrt
 
Ingen som vet om man kan beställa på nätet?
 
Jag köpte 4 fästen och två bågar på Mekonomen för ca 1700:- inkl moms.
(Thule)
 
Det vr ju riktigt bra pris. Men måste man ej ha 4?

Ska iofs bara ha en stege på taket.
 
Hur monterar man dom? Har du också fästen med 2 hål och inget mer?
 
Skall du bara stege och ev några plankor räcker det 2 bågar. På min ena bil har jag markis och då måste man ha fler bågar. Det följer med monteringsanvisning till fästena.
 
verktygsgurun skrev:
Skall du bara stege och ev några plankor räcker det 2 bågar. På min ena bil har jag markis och då måste man ha fler bågar. Det följer med monteringsanvisning till fästena.
Har du markis som regnskydd till när du jobbar? Jag har tänkt på det innan o alltid undrat hur det funkar mot vädret.
 
Fredrik.engdahl skrev:
Har du markis som regnskydd till när du jobbar? Jag har tänkt på det innan o alltid undrat hur det funkar mot vädret.
Ja det stämmer...Thule markis som går ut 2,5m och med infällda stödben.
 
Funkar det bra?

Har du sidor också?

Måste man förankra benen i marken?

Hur mycket kostade markisen?
 
Fredrik.engdahl skrev:
Funkar det bra?

Har du sidor också?

Måste man förankra benen i marken?

Hur mycket kostade markisen?
Jo det funkar ganska bra, nej det är inga sidor.
Blåser det lite är det ju lätt att vinden tar markisen så då brukar jag placera sågarna nära benen och sen ett spännband för säkerhetsskull.
Kommer inte ihåg vad den kostade då jag köpte den ihop med bilen när jag köpte den ny. Men tror att det ligger runt 15.000:-
 
Så där! 2 thule inhandlade och monterade 1810 kr inkl moms.

Nått bra tips för att fästa stege? Kör folk med bara vanliga spännband? Känns sådär om jag ska vara ärlig.
Men kanske ingen fara?
 
Jag kör med spännband, fast jag hade önskat någon annan form av infästning för det är så bökigt att spänna fast den eftersom man inte riktigt når. Får stå på hjulet och i skjutdörren för att nå bra. Hade jag använt min stege oftare hade jag nog skaffat något snabbfäste för stegen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.