Som trådens titel lyder så undrar jag kort:

Skulle det fungera att i källarväggssammanhang nyttja takprofiler istället för plåt/metallreglar? Det skulle innebära att det väl efterliknar hur det fungerar med spikläkt och ytterpanel.

Rummets samtliga väggar som är mot mark/utsida är redan gjutna och putsade. Det jag vill göra är att göra väggarna som går mot källarens övriga rum (alltså inneväggar mot andra rum only) lite trevliga med hyvelspont.

Min plan är alltså att att smacka upp takprofil mot befintliga väggar (betong). På dessa sätter jag någon typ av skiva som ger lite extra stöd och stabilitet vid ev. infästning framöver, och på dessa skivor hyvelspont.

Takprofiler skulle innebära några cm mindre på väggarna, och några kronor mindre. Har någon erfarenhet av att använda takprofil på detta vis?

Ursäktar på förhand om jag upprepar en vanlig fråga
 
Svarar lite på min egen tråd för att göra andra i framtiden lite klokare.

Har nu köpt 25mm djupa takprofiler som Hornbach kallar "sekundärreglar". https://www.hornbach.se/shop/Sekundarregel-NORGIPS-S25-85-3800mm/5509160/artikel-detaljer.html

De två sidodjupen/"L-formen" tolererar ett skruvhuvud på en universalskruv som är 4.5x60, sen blir det tight.
Snackade med en snickare som tidigare arbetat mycket med just plåt och betong, murverk etc. och vi var överens om att en plugginfästning uppenbarligen blir bäst, och att det antagligen blir till att trixa lite med pluggstorlek. En skruv på 4.5 biter i och expanderar lite i en 8-plugg. Jag har köpt olika universalpluggar för att ha valmöjligheter, med dim på 6 respektive 8.

Takprofilerna kapas ner till ca 220 cm längd och skruvas fast, CC 60. Tänker sätta 4-5 skruv på vardera sida av vardera takprofil.

Skriver antagligen igen när det är dags att sätta plywood + vilken spont jag nu väljer att klä det med.
 
Hej, hur blev resultat för dig med denna lösning?
 
P Porkkas skrev:
Hej, hur blev resultat för dig med denna lösning?
Hej!

Det blev väldigt, väldigt bra. Jag satte plywood med tämligen täta skruvar gjorda för infästning mot metall, kanske cc20-30, mot dem. Därefter bankade jag bara på råspont. Sitter kalasbra, och det överlevde flera hängtest där jag tog tag i kanten och lät kroppens tyngd belasta infästningarna. Kommer nog göra såhär i resten av huset där jag ska ha trä mot väggarna. Var varken särskilt dyrt eller komplicerat. Bara lite pilligt.
 
  • Vägg klädd med vitmålad råspont och tak med gråa plåtprofiler, visande slutfört monteringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålat råspont klätt rum med plywood infästning mot metall, inredningsdetaljer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanon, jag körde också på med denna lösning, är inte färdig ännu, men ser redan nu hur snabbt och smidig den är. Tack för tipset!
 
  • Gilla
Davion
  • Laddar…
P Porkkas skrev:
Kanon, jag körde också på med denna lösning, är inte färdig ännu, men ser redan nu hur snabbt och smidig den är. Tack för tipset!
Härligt, och my pleasure. Släng gärna upp en bild så att man kan få se hur det blir, är redan nyfiken!
 
Tänkte bara säga tack för idéen! Efter att jag hade rivit den klassiska gulnade 70/80tals furupanelen (samt invändig plastfolie o isolering) i den gamla gillestugan blev det detta koncept.
Bakom panelen var det ingen uttalad mögel men tydlig lukt av mikrobiell påväxt. Bestämde mig för att inte sätta någon organisk material alls..Det har funkat utmärkt, mycket nojd! stabil konstruktion utan tak- o golvregel.

Jag tog sekundärregler/hattprofiler med 25mm höjd. Jag hyrde en spikpistol (Hilti BX3 i mitt fall), infästning direkt i väggen med magasinerade betongnaglar (24mm), CC45cm. Pistolens munstycke och Naglarna passar utmärkt de smala sidorna av regeln som sitter mot väggen. Naglarna är dyra men behöver man många (som jag) är det bättre att beställa en större mängd utomlands (skillnad på nästan 5sek per skott i mitt fall). Jag använde 5-6 skott per sida av regeln alltså 10-12 naglar per regel (220cm).
Satte sedan minerit/cembrit/swiss pearl multiforce fibercementskivor 12mm 90cm med 2cm ventilationsspalt mot golvet o taket (lister följer snart). Skivorna sitter på den breda ytan av regeln, vilken är ca 42mm bred. Eftersom skruvarna i skivan ska placeras med minst 12mm avstånd från kanten har man lite marginaler men man MÅSTE mäta CC avståndet mycket nogrann för att inte skada kanten med samtidigt korrekt infästning i regeln. Målade sedan med silikatfärg.
Ett problem att tänka på (om man bara kör enkelskivor) att man kan få problem med eldosor (mtp djupet o avstånd till väggen). De ”vanliga” är för höga, men det finns dosor med höjd 38mm som jag limmade med konstruktionslim i skivan. Blir det fibercement är en diamanthålsåg varmt att rekommendera om det blir många hål😉.

Renovering av källarrum med borttagen furupanel och invändig isolering, stege står i rummet och brädor ligger på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vägg i en källare med flera vertikala metallreglar monterade på en betongvägg, förberedelse för installation av fibercementskivor, inga golv- eller takreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rum med nyligen installerade fibercementskivor på väggarna, verktyg, byggmaterial och en arbetsbänk på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Davion
  • Laddar…
N Nightanday skrev:
Tänkte bara säga tack för idéen! Efter att jag hade rivit den klassiska gulnade 70/80tals furupanelen (samt invändig plastfolie o isolering) i den gamla gillestugan blev det detta koncept.
Bakom panelen var det ingen uttalad mögel men tydlig lukt av mikrobiell påväxt. Bestämde mig för att inte sätta någon organisk material alls..Det har funkat utmärkt, mycket nojd! stabil konstruktion utan tak- o golvregel.

Jag tog sekundärregler/hattprofiler med 25mm höjd. Jag hyrde en spikpistol (Hilti BX3 i mitt fall), infästning direkt i väggen med magasinerade betongnaglar (24mm), CC45cm. Pistolens munstycke och Naglarna passar utmärkt de smala sidorna av regeln som sitter mot väggen. Naglarna är dyra men behöver man många (som jag) är det bättre att beställa en större mängd utomlands (skillnad på nästan 5sek per skott i mitt fall). Jag använde 5-6 skott per sida av regeln alltså 10-12 naglar per regel (220cm).
Satte sedan minerit/cembrit/swiss pearl multiforce fibercementskivor 12mm 90cm med 2cm ventilationsspalt mot golvet o taket (lister följer snart). Skivorna sitter på den breda ytan av regeln, vilken är ca 42mm bred. Eftersom skruvarna i skivan ska placeras med minst 12mm avstånd från kanten har man lite marginaler men man MÅSTE mäta CC avståndet mycket nogrann för att inte skada kanten med samtidigt korrekt infästning i regeln. Målade sedan med silikatfärg.
Ett problem att tänka på (om man bara kör enkelskivor) att man kan få problem med eldosor (mtp djupet o avstånd till väggen). De ”vanliga” är för höga, men det finns dosor med höjd 38mm som jag limmade med konstruktionslim i skivan. Blir det fibercement är en diamanthålsåg varmt att rekommendera om det blir många hål😉.

[bild][bild]
[bild]
Snyggt som tusan, och kul att se att det kunde hjälpa till så här "lång" framåt i tid också - då är tråden en succé!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.