Står inför ett problem!
Vill göra en utbyggnad av befintliga huset,där gaveln skall bestå av tre stora fönster i mitten,ovanpå dom skall ytterligare fönster stå. Alltså dom två översta sidofönsterna skall gå i 23 graders lutn mot nock,och mittfönstret kommer bli som en spets upp mot nock.
Men hur ska man lösa det smidigast, då takstolar inte går att använda då utrymmet skall vara fritt upp till nock invändigt.
Kan man ordna det här med nån variant av åstak med limträ,det går ju heller inte att lägga en nockås,då mittenfönstret kommer vara där.
Nån som har nån bra ide om hur jag kan gå tillväga med det här??
 
hej !ett alt är att, dra isär sidofönstrena,in med en115 limmträpelare,vid sidorna om mitt fönstret. gör den yttre takstolen med 115x315 limmträ. limmträt måste förankras ordentligt. svetsa en balksko,o montera mot limmträbalkarna,inga ankar spik här ,utan kraftiga franska.det bästa e med genomgående bult, o hel stålplatta på baksidan.lägg ett limmträ i våg ,och montera dom andra takstolsbenen.om mitt balken blir för hög o går ner i fönstret,kan man släppa upp den, o använda den som nock.nackdelen när limmträt kommer upp,blir med nock pannan.det finns bredare nock-tätning på 5m rullar,alu eller tyg liknande .
 
Tack för tipset!
Så ditt tips blir då att även använda en 115x315 limträ som nockås?
Men tror du inte det räcker med att lägga en 115x315 limträ vid sidorna av fönsterna som vilar direkt på regel?
Om jag drar isär sidofönsterna så kommer det ju inte stämma med linjeringen på fönsterna,dom kommer inte att liva med varandra,samt att dom redan är på produktionsbordet.
Men som du säger en bra kraftigt takstol i ytter dra fast ett limträ vid nock ordentligt,sen limträ vid sidorna av fönsterna. Å efter det 45x220 över dom två limträna och ner på hammarbandet, för att bilda stolarna.
Borde inte det hålla?
Ska ha betongpannor på taket,samt snözon 2.0.
 
hej ! lite knepigt via datorn. men principen med stolparna,som håller upp limträna. överkant limträ på gaveln är samma som ök 45x220. så tänkte jag. att det bör va ett limträ,som bärlina i toppen nämde jag,men hur kraftig den ska va,får du fråga någon.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.