Hallå allesammans!

Jag står inför sommarens roligaste projekt och ska bygga en liten bod för förvaring av cyklar, ved, gräsklippare och liknande. Kommer bli pulpettak med takpanneplåt (kommer inte ihåg den korrekta termen) man jag sitter och klurar lite på hur den ska läggas, tillverkaren vill ju garanterat ha råspont, takpapp, stör och bärläkt sen plåten, vilket känns lite overkill för ett skjul..

När vi byggde svärföräldrarnas utbyggnad av kollostuga körde vi råspont, takpapp och plåten direkt på pappen utan läkt. och det är ändå ett isolerat utrymme. Här ska det bli helt oisolerat och egentligen bara väderskyddat.

Så vad tror ni om tak, billigaste lösningen känns som bärläkt och sen plåt men då känns det lite svagt, bor ändå i Jämtland så tung snö kommer ligga på.

Mitt förstahandsval är råspont takpapp och plåt på pappen. vad tror ni om detta? vissa menar att fukt kommer krypande och ventilationen blir dålig men rent spontant känns det väl kanske som att det inte blir så mycket fukt iom att hela klabbet är oisolerat?

Kom med tips hur ni tycker jag ska lösa detta =)
 
Om du kör pulpettak så är det väl enklast att sätta takbjälkar med relativt litet CC-avstånd, sen bärläkt på det och sedan plåt. Borde räcka utmärkt.

Ska du har råspont och papp så hade jag inte skippat läkten, den skapar ju en luftspalt.
 
Ja det lutar åt takbjälkar av kanske 45x225 låter väl rätt starkt? =) cc mått har jag inte riktigt tänkt på än men det kanske är lika bra som du säger att bara köra bärläkt direkt på bjälkarna och sedan plåt, lättast och skrulle en skruv eller två läcka är det inte hela världen iom att det finns inget som kan gå sönder av det =)
 
Jag slog bara 45x45 som bärläkt och skruvade plåten i den. CC 600 på både takbjälke och 45x45
 
Gammaldags pannplåt läggs ju direkt på rote/takpapp utan läckt, luftspalten har du ju under roten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.