Hejsan! ska köpa mig en gasdriven picka för stomme i USA, då dom verkar slå UK-priserna med hästlängder. får bli en hitachi nr90gr, trots nicd-batteri. jag tycks ej kunna finna Makitan i USA.
"när jag ändå är igång" så är det ju lika bra att jag köper en pappspikpistol också, och där ha rjag verkligen kört i diket.

passar alla rundbandade spik i sverige alla pistoler med 15/16grader som är rundmatade? oavsett om dom laddas underifrån eller från sidan?
har kollar på

NV45AB
NV45AB2
NV45AB2S
NV45AE
NV45AES

AE finns i sverige. AB "kanske" finns, AB2 hittar jag inte däremot, och det är den det är bäst pris på. AB2S och AES verkar ej finnas i sverige.

pistolerna finns på http://www.reconditionedsales.com/

vad skiljer maskinerna åt? har gogglat i timmar och kan ej få svar på vad jag egentligen ska ha. det viktigaste är ju att luftgängan passar till något jag kan få tag i Sverige, samt att spiken som man kan köpa på verktygsladan passar. eller har jag missat något?

mvh Henke
 
Redigerat:
P
Tänk på att grejer från USA kommer du nog få lägga till moms och tull på priset. (priset inkl frakt!)
Från UK behöver du inte lägga till något förutom frakten
 
tjo!
jepp, jag vet, men t.ex nr90gr för 299dollares = 1853 +moms =2300kr + fraktoch moms på den då. i uk ligger dom på 4000kr + frakt, så även om laddaren är på 110v, så känns det som en bra affär
 
Beställde nyss en
Bostitch RN46-1 Factory Reconditioned Coil Roofing Nailer

från staterna (149USD). En riktig slitvarg enl alla tester/yrkesfolk. Spik av olika typer köpes från Motek, De eller typ Gunnebo borde passa dina val.
 
Jag har en likadan som Lagavulin har beställt. Essves spik passar. Det är inte så noga med vinklar och grejer på rundbandad spik. Pappspikare är helt rätt. Jag och hustrun underlagspappade ca 45 kvm igår kväll på två timmar (!) Och då var det en ränndal som långsammade ned arbetet.
 
Ett tillägg bara: Bostitch:en fungerar bäst med bump-fire, dvs att man håller avtryckaren intryckt och trycker nosen mot materialet. Om man placerar nosen först och sedan trycker, vill den gärna skjuta dubbelskott och ofta kommer spikarna snett. Sneda spikar förekommer även när man bumpar, men väldigt sällan. Inget stort problem egentligen.

Med en pappspikare spikar man ungefär 5 meter pappkant i minuten. Sick-sackat c-c ca 60 mm.
 
Kul att höra att den funkar bra. Lovar att återkomma efter lite tester. Får se hur en recondad maskin ser ut/fungerar. Har ett 200kvm tak som skall pappas snart.

PS! Skall man skaffa en svirvelanslutning på pickans luftanslutning? För att förhindra vriden slang?


Lagavulin
 
De vanliga snabbkopplingarna brukar kunna rotera av sig själva, så det är nog inget problem. Vad man skulle kunna ha är en dedikerad takpappslang, åtminstone några meter närmast pistolen. Man håller ju på och slabbar med asfaltsklister, vilket gärna fastnar på slangar och rep och allt man har i närheten.
 
Redigerat:
Lagavulin skrev:
Beställde nyss en
Bostitch RN46-1 Factory Reconditioned Coil Roofing Nailer

från staterna (149USD). En riktig slitvarg enl alla tester/yrkesfolk. Spik av olika typer köpes från Motek, De eller typ Gunnebo borde passa dina val.
Funderar själv på en sån, eller en Porter-Cable RN175A. Någon som vet vad dessa pistoler drar? Dvs hur liten kompressor kommer man undan med bara för en pappspikare? Som stompicka köper jag nog en NR90GR som busgraab föreslår.

/Anders
 
P
Levererade dom till Europa/Sverige? Jag hittade ingen uppgift om det....
Annars verkar det inte vara så många av dom stora som vill göra det...
 
Inga problem med Toolking.com Beställt tidigare därifrån. Då testade jag en Makita BTD144. Underbar maskin.

Nu Pappickan ovan och makitas stora mutterdragare på 440Nm och en Bostitch klammerpistol. Allt för 3000 + moms och avgifter. Momsen drar jag av i firma sedan. Inget annat kan möta dessa priser. man får chansa lite med lev & garantier och så.

Lagavulin
 
Funkar en sån där rn46 till att spika utegips med också?
 
Klarar 19-45mm spikar, så det borde gå bra.

Lagavulin
 
Lite övrig fakta om RN46-1 (kontaktskjutning) RN46-2 har en annan avtryckare för "manuella skott". Se alltså till att importera rätt modell!
Kräver 110L/min vid knappa 6bar och 100 skott per minut, om man läser manualen. Har inte fått pickan ännu, men skall testa med min lilla dyckertkompressor, märkt Motek. Får se om den klarar av det hela?

Spiken är samma som alla levererar i Sverige. 3mm skaft och 19-45mm.

Lagavulin

http://hyrmaskiner.org/images/kompr/kompressor_110.jpg
 
Redigerat:
Min är en RN 46-1, så det är alltså den modellen jag refererar till. Den modellen har en kombinationsavtryckare som fungerar både för "bump-fire" och "single shot" Bumpen fungerar bäst och single shot inte så bra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.