Hej
Jag ska bygga nytt garage tak med 12 graders lutning, jag ska använda Kami´s ( https://kami.se/produkter/7--kamiclassic ) takplåt, dom rekommenderar YEP2500 eller motsvarande men jag kan inte hitta vad som är motsvarande.
Finns det något alternativ som är billigare som funkar utan att vara dumsnål?
 
Det kan vara bra att känna till vad YEP 2500 står för. Första bokstaven Y står för ytbelagd, vilket är den vanliga koden för underlagspapp. Står det istället S betyder det skyddsbelagd vilket talar om att det är ytpapp. Andra bokstaven står för typen av impregnering. E betyder SBS-modifierad bitumen och A oxiderad bitumen. Den förra är smidigare vid lägre temperaturer, vilket kan vara bra vid läggning vintertid, annars är det ingen större skillnad. Den tredje bokstaven står för stommaterialet i pappen. C betyder cellulosapapp, L betyder lumppapp, M mineralfilt och P polyesterfilt. Polyesterfilt är segare och klart att föredra. Siffrorna, i det här fallet 2500, talar om mängden av impregnering i gram per kvadratmeter. 2500 är ganska mycket, 2200 är vanligare. Allt från 2000 och högre är OK.

Du kan alltså byta ut YEP 2500 mot t.ex. YAP 2200 utan problem.
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.