Hej!
Det sägs att inga frågor är dumma frågor! Men jag har det dummaste frågan!
För första gången vill jag lägga papp på ett tak och köpt en rulle självklistrande papp. Frågan är vilken sida ska vara upp? Den gruva el?
 
  • Gilla
Franken.
  • Laddar…
Du rullar ut pappen och den sidan som blir upp är den sida som ska vara upp. Åtminstonde varenda rulle papp jag använt. Vore ju krångligt att hålla i rullen och ”jocksa” ut pappen. Börja längst ner och jobba uppåt. Klistret skall vara i ovankant synligt, gömt i underkant. Om du förstår hur jag menar.
 
  • Gilla
Boxer63 och 2 till
  • Laddar…
Tack ska du ha
 
J Jeppando skrev:
Du rullar ut pappen och den sidan som blir upp är den sida som ska vara upp. Åtminstonde varenda rulle papp jag använt. Vore ju krångligt att hålla i rullen och ”jocksa” ut pappen. Börja längst ner och jobba uppåt. Klistret skall vara i ovankant synligt, gömt i underkant. Om du förstår hur jag menar.
Det där kan ju bli fel beroende på vilket håll man väljer att rulla ut rullen på.
Normalt så har man en klisterremsa på vardera långsida om pappen, när du rullar ut pappen så ska den förklistrade sidan som syns när du rullar ut pappen vara uppåt.
Detta för att klistras ihop med våden som läggs nedanför och under den ovanliggande.

Edit: såg nu att du förtydligade det jag menade kunde bli ett missförstånd.
Jag tycker det är dumt att börja nerifrån, det är många som gör det för att de läser att så ska man göra, jag föredrar att börja längst upp och arbeta mig neråt.
 
Mikael_L
X xLnT skrev:
Jag tycker det är dumt att börja nerifrån, det är många som gör det för att de läser att så ska man göra, jag föredrar att börja längst upp och arbeta mig neråt
Hur gör du då?
Rullar du ut nästa våd exakt där den ska vara och lyfter på den ovan och pillar in den nya under?

Eller rullar du ut våden längre ner på taket och föser sen upp den under den ovan?
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jag tycker det är dumt att börja nerifrån, det är många som gör det för att de läser att så ska man göra, jag föredrar att börja längst upp och arbeta mig neråt.
Eh, menar du att du gör så alla skarvar blir med våden närmare marken uppdragen över den längre från marken? Det känns tveksamt isf.

Edit: tvåa, såklart.
 
Mikael_L
Mikael_L, skriver snabbare än sin egen skugga ... :D :cool:
 
Nu är vi två som hjälps åt när vi pappar, det är ganska meckigt att göra det själv oavsett läggningsteknik.
Såhär gör vi iaf:

Mäter taklängden, markerar över varje takstol 90cm från slutet på takfotsplåten och varje 90cm uppåt. Detta blir nederkant på varje våd.
När vi då börjar längst upp, så har vi mått/streck att lägga underkanten av pappen efter (vilket samtidigt borgar för att det blir raka våder). Vi rullar ut våden så den sträcker sig över tre takstolar, fäster 3-4 pappspik, kollar så nederkanten ligger vid strecken över takstolarna, sen fäster vi ett gäng spik, rullar ut 3 takstolar till, spänner rullen och skjuter dit fler spik, och så håller vi på.
När översta våden är lagd, så gör vi om proceduren, då är ju inte nederkanten på våden ovanför fäst, så det är bara att vika upp lätt, börja rulla ut över tre takstolar, kolla strecken, fästa 3-4 spik osv.
Vi spikar bara i ovankant på rullen när vi fäster våden, aldrig igenom plasten, den drar vi av senare och skjuter spiken i klisterremsan, sen drar vi av plasten på den andra våden och klistrar ihop ovanvåd med undervåd.

Detta gör att när man kommer ner med sista våden så ligger den precis där den ska, där takfotsplåten slutar.

Edit: nu bygger vi med 45 graders taklutning, har man under 25 graders taklutning och inte behöver fästa något att gå på för att inte halka ner, då spelar det ju ingen roll.
Men det känns ju inte bra att punktera pappen för att fästa reglar att gå på och sen gå och smeta på isoklister, är man så vass så man verkligen hittar alla spik/skruvhål när pappen är lagd?

Kan se ut såhär tex:
 
Redigerat:
  • Gilla
ramini och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.