Var ute i förrådet och konstaterade att två plank av råsponten är fuktig. Jag lyfte på en panna och såg att man lagt ut någon form av halv genomskinlig presenning istället för takpapp. Man har därefter bara lagt läkt på tvären så att betongpannorna har någonstans att kroka fast. Om däremot vatten kommer igenom rinner de inte neråt utan blir fast mot den tvärgående läkten. Vinkeln på taket är mycket liten så vatten rinner långsamt på pannorna. Jag funderade på om man ska lägga om taket och istället lägga ut enbart någon form av slittålig takpapp som enda skydd. Ska de va speciell takpapp då eller samma som vanligt eller är det de som kallas för "ytpapp"?
 
Redigerat:
Takpapp är ett praktiskt alternativ, och man fixar det lätt själv.

Du ska både ha underlagspapp och ytpapp. Eftersom du har ett låglutande tak så kolla att pappen du köper är avsedd för din takvinkel.
 
ok så först underlagspapp och sedan ytpapp.
Hur fäster man detta? Pappspik förstår jag rakt i råsponten men ska verkligen även ytpappen spikas med pappspik? Jag tänker på eventuell vattengenomträngning där spiken sitter. Eller limmas ytpappen fast?
tack.
 
Redigerat:
Det låter som man har lagt armerad underlagsplast under pannorna. Det är helt okej i sig, men inte i samband med råspont. Dels blir det kondens under plasten. Dels kan inte vatten på dess ovansida rinna undan, då plasten ofta läggs utan ströläkt. Normalt sett buktar plasten ned, mellan takstolarna, varpå vattnet kan rinna undan, under bärläkten.
 
men med det översta lagret papp, ska de spikas fast det också eller bara klistras fast för att undvika spikinfästningar som är blottade för väder och vind?
 
De papp som jag lagt så rullar man nedifrån, spikar överst på varvet, tar bort skyddstejp på båda delarna och rullar nästa lager omlott. Det blir således dolda spikar och inget som går igenom båda lagren.
Vid nocken får man använda sig av från tillverkaren anvisad tätmassa och undvika genomgående spik.
Takfoten så brukar jag sätta någon spik genom plåten för att hålla den på plats och sedan limmas pappen på plåten.
Underlagspappen har jag satt med häftpistol enligt anvisning.

Här är monteringsanvisningen til IcoPal som jag själv kört en del med: http://www.icopal.se/~/media/IcopalSE/relaterade_dokument/branta_tak/yttertak/icopal_tatskikt/anvisningar/Icopal_ma_takpapp_feb14_low.pdf
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.