Jag har byggt en liten utebastu av en byggsats och ska till att lägga takpapp.
Taket i sig består av 19mm spontade furubrädor.
Behöver jag lägga både takpapp och ytskikt? Och kommer inte fukt från bastandet att tränga in mellan trä och papp ändå? Speciellt när spiken är 20mm (finns det kortare?) och det ligger två brädor per rad, dvs inte helt tätt.
Bör jag lägga någon panel eller nåt som tätar på insidan av taket?

Mvh Nybörjare
 
J
Jag gjorde samma lösning för tre år sedan, helt oisolerat knuttimmer, glesgolv och bara råspont som tak + underlagspapp och ytpapp. Finns beskriven i annan tråd här. Fungerar bra, bastar varje vecka, inget problem med fukt i taket. Bastun ligger utanför Göteborg dvs milda vintrar, kanske inte går i Norrland. Välj en överdimensionerad kamin om du inte redan köpt en.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Tack för infon, kollade upp tråden :)
Men ang taket, är det alltså så att bastuvärmen torkar upp all ev fukt i taket, vilket gör att det inte orsakar problem? Menar, brädorna tätar ju inte helt, osv. Varför det i så fall så noga med två lager papp?

Har också haft problem med rejäla springor i väggarna,felaktig konstruktion av byggsatsen, saknade delar och usel manual, men kan jag ta upp i en annan tråd..
 
J
Jag är som du kanske läste en nybörjare på bygg, jag bara konstaterar att det fungerar. Jag har ju glesgolv, 2-3 mm mellan brädorna mot plintgrunden så det luftar förmodligen bra. Ytterpapp utan underlagspapp kanske nån annan kan kommentera, men det är ju bara en bastu. Jag ser inifrån om nåt börjar läcka, allt är rent trä, inga hålrum eller isolering där fukt obemärkt kan gömma sig, så bara ytterpapp hade säkert gått.

Jag fick fuktproblem (i knutarna, ej i taket) i omklädningen, troligen pga tätspikat golv, inga ventiler och otäta knutar. Taket är ok där trots allt. Tror som sagt jag skulle målat utsidan med många lager tjock, heltäckande färg istället för lasyr, för att täta småskador o glipor i knutarna. Och glesgolv även i omklädningen, fick sätta in ventiler nu.
 
Underlagspapp kostar dryg hundring på Byggmax så varför snåla? Enligt en vän som är takläggare riskerar du se varenda glipa mellan sponten genom pappen annars om några år. Lycka till, själv ska jag bygga om ungarnas lekstuga till bastu till våren.
 
Nä ska inte snåla, slänger på två lager. Men det är alltid bra att vet varför man gör det man gör.
Tack för er input :)
 
Samma takläggare varnade för bonn-plåt på taket som jag tänkte från början för att hålla ner kostnaden, den lilla glipan som blir mellan spont och plåt räcker för att få problem med kondens. Kan kanske va bra att veta.

Nästa sniktips är att Banverket är nog Sveriges största kund av diabas. Det är alltså bastusten som ligger utmed varenda banvall längs riket :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.