Tjena! La igår underlagspapp på nybyggda friggeboden med låglutande pulpettak.

Blev inte krångligt förns jag kom till sista våden som hamnar mitt i skarven mellan trekantslisterna. Det slutade med att jag snittade pappen rakt in från skarven mellan trekantslisterna och lappade ihop med asfaltsklister och en tillklippt pappbit.

Men finns det någon bra och tydlig beskrivning för hur detta ska göras? Kände att det nog blev ok men tills att jag ska lägga ytpappen skulle jag vilja veta exakt hur jag ska göra så det inte blir något misstag.
 
  • Gilla
Anders Fjeldstad
  • Laddar…
Har gjort en prototyp, hur lägger man pappen i ett sånt hörn?
 
  • Prototyp av träkonstruktion med osäker passform i hörnet där två träbitar möts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det ingen som vet?
 
Rickard.
Jo men det är svårt att beskriva. Ska du göra det rätt ska du först göra ytan sen göra en så kallad kappa, Allt detta finns i montagebeskrivningen. Ytan ska gå upp ett par cm på brädorna och den snittar du och klistrar som du redan gjort (tror jag).

Kappan ska du sedan fästa högst uppe på brädan (en trekantslist måste backas av minst en panelbräda för att duga som gavel) och då börjar man såklart från rätt hål och då går det bra att få tätt när man får en skarv där.
 
Det här är verkligen huvudvärk för mig. Jag har stått och skurit takpappbitar till prototypen men får inte till det.

Jag har förstått att man brukar göra kappor över hörn. Men HUR får jag dom stt överlappa varandra?
Kan någon snälla rita eller något hur jag ska göra?
Bifogar bild på hur långt jag kommit
 
  • Hand håller en bit takpapp mot trähörn på osäkert byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Såhär kan du skära första kappan. Det är viktigt att du gjort ytan rätt först så den pappen täcker där springan blir. Det jag ritade är alltså vars snittet blir, resultatet blir såklart en bredare glipa.
 
  • Hand som håller ett svart material mot en träyta med orange markerad skärlinje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anders Fjeldstad
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Såhär kan du skära första kappan. Det är viktigt att du gjort ytan rätt först så den pappen täcker där springan blir. Det jag ritade är alltså vars snittet blir, resultatet blir såklart en bredare glipa.
Aaah nu börjar det likna något.
Bör väl räcka med en kappa per hörn? Eller ska man göra en från båda hållen in i hörnen?
 
H
Tänkte följa upp och höra om du fick till klippningen? :)
 
H Hobby Bob skrev:
Tänkte följa upp och höra om du fick till klippningen? :)
Klippte precis som rickard ritade på bilden, blev kanon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.