Har ett hus byggt i början av 50-talet.
Fick taket omlagt för ca 10 - 12 år sedan.
Har en tid lagt märke till att färgen släpper på masoniten som är spikad på takskägget, men har tänkt att det kanske inte är så konstigt eftersom det målade vi som nyinflyttade för ca 30 år sedan, inget håller ju för evigt...
Jag har beställt solceller som skall installeras nu om några veckor, och nu har en tanke legat och gnagt om att takomläggningen kanske inte blev korrekt utförd eftersom färgen börjat släppa på flera ställen...och mycket riktigt, när jag kikar under takpannorna längs vindskivorna så har man bara skurit takpappen längs vindskivans insida, inget uppvik eller dylikt...
Finns det någon Quick fix för mig att göra, antar att när väl solcellerna är på plats blir det svårare att åtgärda.
Har inte riktigt ekonomin att låna pengar för en ny takomläggning nu efter investeringen i solceller...
Min tanke är att lägga en sträng tätmassa mellan takpapp och insidan på vindskivan, men det kanske finns bättre men inte mer omfattande/dyra sätt att lösa detta?
Firman som lade taket existerar inte längre...
 
  • Avskalad takdel med träreglar, damm och löv intill takpannor och fönsterbleck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörnet av en tegelbyggnad med ett öppet fönster och en vit hängränna mot en molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bättre än tätmassa tror jag blir om du köper en tub asfaltsklister, en ask pappspik och en rulle takpapp och gör ett eget uppvik genom att skära remsor av papp som du sedan klistrar med asfalten mot den gamla pappen och vindbrädan. Mer jobb och något dyrare än bara tätmassa dock. Men med bara en sträng tätning får du ju ändå vatten mot vindbrädan.
 
  • Gilla
ancr
  • Laddar…
Som redan skrivit. Asfaltklister och papp kommer bli toppen.
Gör det en dag med strålande solsken så blir det lekande lätt
 
Vill du slippa skära raka våder av takpapp fungerar nog syllpapp till ditt syfte med.

En reflektion dock är att underlagspappen ska ju normalt vara livförsäkring för läckage från dina pannor. Utifrån din flagnande färg där och om man antar att den är utifrån regelbunden nedvätning så kolla även att övertaket ligger som det ska. Tex anslutningen till plåt och nock
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.