Vi bygger ett nytt hus och byggarbetarna har glömt att låsa en balkongdörr. Så vi smög in häromdagen när det regnade ute och märkte att det regnade in igenom takpappen. Det droppade in i huset på 2 platser (bilder från 1 plats nedan). Då har de lagt råspont och därefter takpapp på det. Så regnvattnet har runnit igenom takpappen och sedan råsponten och därefter runnit längs masonit skivan.

Är det ok? Eller ska det vara 100% tätt? Jag gissar att det finns nått spikhål någonstans eller liknande..
 
  • Vattenfläckar på golv i underkonstruktion med isolering och masonitskiva vid en balkongdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenläckage synligt där regnvatten rinner längs masonitskiva inne i ett hus under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenläckage på masonitskiva inne i nybygge med droppfläckar och synligt råspont.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar och takpapp på ett nybyggt hus, möjligt spikhål och läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Det skall vara helt tätt. Det får de fixa.
 
Tack! Jag pratade med dem idag och de sa att de skulle kolla på det. Men nu låser de ju också dörren så klart så nu får vi kika igenom fönstren.. :cry: Jag tror de tog det ok.
 
Om man gissar på ca 500 hål genom takpappen som det finns risk att det ska läcka genom så kommer det göra det.
Det beror på takpappskvalite bland annat.
Men det ytterst lilla vatten som kommer igenom pappen kommer torka ur utan problem.
När sen takpannorna kommer på så kommer vattenbelastningen på pappen bli så liten så det inte är ett problem längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.