Hej,

Håller på att bygga nytt och husföretaget håller på med taket sedan en tid tillbaka. Taket har papp och en del läkt är påspikad. Nu regnar det ute och det droppar in från ett flertal ställen. Vissa endast lite men på andra ställen destomer, det har bildats små pölar på golvskivorna.

Acepteras en viss felmarginal eller säger reglerna att det skall vara 100% tätt när takpappen sitter på plats? Vad ska jag säga till företaget och vad skall jag kräva för att vara säker på att taket förblir tätt?

Tacksam för era åsikter och erfarenheter.
 
Hej,

Taket ska vara tät när underlagspappen är på. Be dom kolla över pappen och täta där det har kommit in.
 
Det ska självklart vara tätt.
Säger företaget något annat?
 
Klart det skall vara tätt, men hur kan det hålla sig så när läkten spikats ovanpå?
 
  • Gilla
Ymz
  • Laddar…
Företaget (isorast) säger också att det skall vara tätt. När dom spikade papp och läkten, kan jag från insidan se att dom har spikat ur några kvisthål. Alla är på semester, Birger är i Italien. Han sa att om jag kunde skulle jag dra en pressening över taken... Men jag har ingen lust att klättra på taket med 45 graders lutning.... Får fixa några hinkar och ställa under droppet..... Har även fixat några 5000 w fläktar som jag tänkte ställa dit under morgondagen.

Hur kan jag vara säker på att alla hål blir tätade, kan man kontrollera på något sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.