Hej,
Jag håller på att renovera min sommarstuga (50-tals konstruktion), och ju mer jag river desto mer osäker blir jag på hur jag skall åtgärda....stugan skall isoleras för att kunna användas även på vintern, dock inte permanent. Stugan som ligger i Skåne kommer att vara uppvärmd åretom.
Tips och råd mottages gärna!
1. Ytterväggarna är stående panel med tjärpapp på insidan. Det finns ingen luftspalt. Ytterpanelen är helt ok och av den gamla tätvuxna sorten.. Vad att göra? Inget med tanke på att det ser ok ut?
2. Vindpappen på insidan är nästan som tunn takpapp och går att riva sönder som ”vanlig” modern svart vindpapp, den är dock lite tjockare. Osäker på om denna papp är diffusionstät eller inte? Jag skall isolera och sätta ångbroms vill jag inte bygga in isoleringen mellan 2 täta membran...Någon som vet vad denna papp kan vara? Om jag måste ersätta är insidan enda alternativet. Kan man sätta ny vindpapp i varje fack? Skall nämna att det blir isolering i varje fack och sedan regel och ytterligare isolering på tvären, totalt 90mm
Bilder nedan:
Grov synlig trästruktur med angränsande svart tjärpapp, inuti en sommarstuga under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Interiör av en 50-tals sommarstuga under renovering med nakna träreglar och svart tjärpapp på väggens insida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Insidan av en vägg under renovering med synliga träreglar och svart vindpapp, samt isolering och rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Den sortens vindpapp som är en gammal konstruktion men står sig än i dag om den är hel , den går sönder mycket lätt ,och är inte difftät isolera och sätt sk. ångbroms plus skivor , tänk om du ska hänga något på väggarna , då inte bara gips på dom
 
Tack, det var det jag misstänkte, men svårt att få bekräftat. Den luktar ju lite tjära så svårt att veta. Väggar kommer att vara dubbla med osb o gips/panel.
Fredrik
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.