Jag och maken är nybörjare vad gäller hus och byggnation, och nu har vi stött på ett problem vad gäller vårt förrådshus - ett ca. 10kvm stort hus som är fristående från vårt bostadshus.

Taket på huset var från början platt, och för två år sedan upptäckte vi att det läckt in så illa att gipstaket där taklampan satt ramlade in. Vi anlitade då hantverkare till att bygga om taket till sluttande. De verkar ha gjort ett fint jobb med själva träkonstruktionen, men nu har vi upptäckt vad vi tror är fuktskador på insidan av råsponten (vi har ännu inte isolerat taket). Takbeläggningen är enbart takpapp och efter att ha inspekterat den idag samt försökt läsa på om montering av sådan papp, så tror vi att de gjort fel. Det ser ut som att de lagt ut remsorna av takpapp i rätt ordning, alltså nedifrån och upp och överlappande, men de har spikat i efterhand vilket gör att alla spikskallar är synliga. Man kan även se att spikarna gått igenom alltihop och syns med ca 0,5cm på insidan av taket.

Vad jag egentligen vill med detta inlägg är att fråga om våra misstankar om felaktig montering stämmer och att fukt trängt ner vid de spikar där vi sett fläckar? Vad bör vi i sådant fall göra - försöka täta spikskallarna på något sätt eller riva upp takpappen och lägga ny? Kanske till och med byta ut råsponten?

Vi känner oss både ledsna och rådvilla och inser att detta kanske kapar en del av vår tilltänkta semesterkassa :( Alla råd uppskattas enormt!
 
Att spika synligt på ytpapp är fel och ni lär behöva lägga ett nytt lager med ytpapp ovanpå. Om råspont behövs bytas går inte säga utan att se det t.e.x bilder men ganska troligt att den är okej.
 
Är det underlagspapp eller underhållsfri ?
 
Vet tyvärr inte, och vi har inget överblivet material att titta på. Bifogar en bild på en av spikarna, kanske går att tyda något utifrån den? En spik sticker upp ur ett fint kornigt yttak i närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser verkligen inte ut som ytpapp utan underlags papp vilket inte funkar som yttre tak utan ska bara vara under det yttre skyddet.
 
Okej.. Fan.. Kan man lägga ytpapp på detta och känna sig trygg med det sen?
 
Jopp. Ni lär klara semesterkassan då ytpapp inte är så dyr, gå en youtub-kurs pch kör :)
 
Om det nu är underlags papp vilket jag tror så är det inga problem för man ska alltid ha underlags papp under ytpappen.
 
Låter som bra nyheter :) Tack för input! Men dock bör man väl reklamera till byggfirman oavsett?
 
Ja, först ska ni kräva att dom gör om jobbet eller pengarna tillbaka om ni betalat allt?
 
Om det är 17 mm tjock råspont då går 20 mm pappspik igenom. Jag brukar använda 20 mm tjock råspont (ändspontad) även för enkla byggnader som friggebod. Det känns också säkrare att gå på. Underlagspapp brukar inte tåla sol under lång tid utan bör täckas med ytpapp (eller plåt eller annat ytskikt). Jag gillar shingel som är lätt att lägga och ger ett i mitt tycke snyggt utseende med sexkantiga rutor.

Det låter som hantverkarna gjorde ett slarvigt jobb.
 
Ja detta var ju två år sen och vi betalade allt efter jobbet var klart. Men läste att man har tre år på sig att reklamera sånt som inte är fackmässigt utfört, så det faller ju inom ramen för det. Vet inte riktigt om jag litar på dem att rätta till det, vi försöker oss nog hellre på det själva eller hittar nån annan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.