Hejsan!

När vi idag var på byggsamrådsmöte så fick vi veta iatt i det området som vi ska bygga så är man tvungen att ha röda tegeltakpannor!!
Problemet är bara det att Hjältevadshus levererar bara betongtakpannor om vi inte öppnar plånboken och betalar 46000:-!!!!
Kan det ha någon som helst betydelse om man har tegelpannor eller betongpannor?? Vad är skillnaden mellan dessa två pannor??

Mvh Dennis
 
Menar de verkligen att det MÅSTE vara röda tegeltakpannor? Är det inte rött TEGEL-liknande tak ?

Så har vi där vi ska bygga: Rött tegelliknande tak.
Det betyder att man får ha allt från plåttak till betong och tegelpannor bara det är rött och tegelliknande.
:)
 
Jag trodde att det va så här med, men han sa att det MÅSTE vara tegeltakpannor och inte betongpannor....och jag kan inte fatta varför???
 
::) Vissa stadsarkitekter har sina idéer. Har de skrivit in att det ska vara tegelpannor så går det inte med något annat.

Vill minnas att det var samma sak i ett område utanför Malmö för nåt år sedan. Där var dessutom kravet att fasaden skulle vara putsad. ::) ;)
 
Ja jisses.......man upphör aldrig att förvånas över alla underliga krav..... :-/
 
låter som den arkitekten borde gått konstfack istället för att utbilda sig till arkitekt och få nåt att säga till om...

förstår att de lägger sig i visst utseende, men anser att röda tak, betong tegel eller plåtimitation borde inte spela nån roll
 
Att inte göra skillnad på betong- och tegelpannor kan jag förstå. Teglet åldras i och för sig med värdighet - ett gammalt betongtak ser sällan så kul ut, men det kan ju diskuteras om om det är värt prisskillnaden.

Imiterade plåtpannor är däremot i mitt tycke en styggelse. Hittills har jag inte sett något tak av denna typ som inte ser ut som vad det är, det vill säga en billig imitation. Särskilt avslutningen mot hängrännnan ser tråkig ut. Ett vanligt korrugerat plåttak är ärligare, eller varför inte ett falsat plåttak som är riktigt vackert (men dyrare).

Har jag starat ett krig nu?
 
Kan inte ett alternativ till att få ner kostnaden för taket vara att köpa ett begagnat taktegel? Så får statsarkitekten som han vill (befängt krav han ställer men likväl måste man välja sina krig ;D) med takteglet och er kostnadsökning blir inet så stor. Jag vill inte kriga Perf men visst tusan är riktigt taktegel snyggare än betongpannor?
 
Klart som korvspad att tegeltak är snyggast (har sånt själv). Betongpannorna ser väl ok ut de första åren, men sen börjar färgen lakas ur eller om det är kalk som tränger upp till utan. Så kul ser det dock inte ut. Betongpannorna är dock mycket billigare, tåligare mer stryk och väger faktiskt inte särskilt mycket mer än en genomblöt tegelpanna, så jag kan förstå att många väljer betong.
 
Dom väger t.om mindre än en genomblöt tegelpanna.
 
Jag kan nästan förstå att taket på en lång rådhus ska vara identiska för att det inte ska se ut som ett lapptäcke men varför i all världen förbestämmer man att fristående hus ska vara av samma byggmaterial ??? Av samma färg, av samma sorts kläddbrädor ??? Likadana tak så att det ser snyggt och välordnat när man tittar ner från flyget ;) eller har man avtal med tegeltillverkaren ???
Hade jag byggd ett hus skulle det kännas som en begränsning. Är det arkitektens uppgift att utslätta alla spår av individualism? Själv struntar jag i om det står ett hus med halmtak och rosa fönster på granntomten bara jag för välja själv hur mitt ska se ut ;). Men det får man tydligen inte :(.
gaia
 
Har byggnadsinspektören rätt att komma så nära huset att han kan avgöra om det är tegel eller betong som ligger på taket? Om han inte får gå in på tomten utan tomtägarens tillåtelse (vilket jag tycker låter rimligt) så måste han stå vid tomtgränsen och då kan man hävda att han har sett fel. Kan i så fall vara smart att använda obehandlade betongpannor...
 
ursäkta att jag lånar tråden men är det ingen som har provat att måla sina gamla betongpannor?
 
Så hemskt extra dyrt för att läga tegel???

tror mina tegelpannor för 100kvm kostade 12000kr...
 
Oftast är det en älde bebyggelse som fått leva kvar, utan förändringar under lång tid, som hamnar under kommunernas bevarandeplan. Husgruppen kanske uppfördes i angränsning till en industri, lantbruk eller annat som visar en tidsepok för kommunen, och som man vill bevara.
Det kan även vara ett nytt område, ute på den skånska slätten, som får sådant krav som rött tegeltak, då detta passar bäst med tanke på antalet tegelbruk som varit verksamma i Skåne.
Lyckligare är då världsledande arkitekter, som blir inbjudna till Kina, för att där skapa framtidens husbyggnader/områden. Arkitekterna stortrivs, då det inte är fråga om enstaka byggnader som på andra ställen i världen. I Kina sopar man bort hela områden/städer, för att frigöra mark. Samma tillvägagångsätt hade man i Sverige under 60-talet, då stora områden i städerna sopades bort, och nya betongklumpar uppfördes, men inte utan protest.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.