Hej,

Vi köpte vårt hus i höstas och nu när jag var ute och skottar såg jag att på ena sidan av vårt garage (sadeltak) har takpannorna glidit ut. Mitt i vintern givetvis och rätt mycket snö. Någon som har varit med om de, är det bara att försöka få tag i en takfirma eller? Glidit ut på "sidan".. alltså inte neråt.. kanske 10 cm glapp gentemot takkanten..
 
P Pro_stuff skrev:
Hej,

Vi köpte vårt hus i höstas och nu när jag var ute och skottar såg jag att på ena sidan av vårt garage (sadeltak) har takpannorna glidit ut. Mitt i vintern givetvis och rätt mycket snö. Någon som har varit med om de, är det bara att försöka få tag i en takfirma eller? Glidit ut på "sidan".. alltså inte neråt.. kanske 10 cm glapp gentemot takkanten..
Åt sidan låter märkligt, har du inte vindskivor och vindskiveplåt som stoppar pannorna?

Hursomhelst är det troligen inte jätteakut, takpannorna är ungefär som kaklet i duschen - de är ett skikt som skyddar mot slitage, men de är inte det huvudsakliga tätskiktet.
 
Hej, tack för ditt svar! Se bilden.. glider över kanten!
 
  • Snö som glider över kanten på ett hus med takränna och snöskydd mot en trävägg i skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
verkar underligt är det enkupiga pannor? normalt skall ju de 2 yttersta raderna vara spika eller skruvade fast
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
T tergo skrev:
verkar underligt är det enkupiga pannor? normalt skall ju de 2 yttersta raderna vara spika eller skruvade fast

Ingen aning. Har bott i huset i 4 månader så inte direkt hunnit undersöka de..
 
P Pro_stuff skrev:
Ingen aning. Har bott i huset i 4 månader så inte direkt hunnit undersöka de..
Men det är enkupade pannor.
 
Ehh, är det bärläkten som vi ser sticka ut där?
 
KristinaRT
Kanske en dum fråga, men jag tycker det ser ut som det saknas vindskivor?
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Kanske en dum fråga, men jag tycker det ser ut som det saknas vindskivor?
Finns takpannor som "viker runt" kanten, då ser det ut "såhär" :)
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
KristinaRT
Violina Violina skrev:
Finns takpannor som "viker runt" kanten, då ser det ut "såhär" :)
Har jag aldrig sett innan....
ÅAS kanske det saknas vindskivor och deg är därför pannorna glidit?
 
optimum
De ska sättas fast som tidigare har svarats. 2 rader runt om.
Beroende på taklutning så ska även fler än två rader runt taket sättas fast.

Har du mer bilder så vi kan se vad det är för typ av pannor så kan du nog få mer hjälp.
 
Violina Violina skrev:
Finns takpannor som "viker runt" kanten, då ser det ut "såhär" :)
Håller med, men svårt att se. En bild på längre avstånd hade varit bra
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Har jag aldrig sett innan....
ÅAS kanske det saknas vindskivor och deg är därför pannorna glidit?
Nja.. det finns ju en vindskiva...

Frågan är om det glidit alls, eller om man "riktat" taket genom att dra ut bärläkten för att själva konstruktionen är lite rombisk i formen? :thinking:
 
Skulle säga att det är takpannorna som sticker ut och inte takläkten. Takläkten är väl av trä?..

Får ta mer bilder imorgon. Nu är de bäcksvart.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Nja.. det finns ju en vindskiva...

Frågan är om det glidit alls, eller om man "riktat" taket genom att dra ut bärläkten för att själva konstruktionen är lite rombisk i formen? :thinking:

Har reagerat på att hela konstruktionen svänger lite i fasaden.. är det de du syftar på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.