I trädgården så ligger det lite gamla takpannor kvar som förra ägaren lämnat. Vi vill röja undan dem nu men vill bara kolla om det kan vara asbest material? Hur känner man igen det, går det att avgöra från dessa bilder?
 
  • Gamla gråa takpannor på marken bland gräs och torrt lövverk, misstänkt asbestmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på gamla mörka takpannor bland visset gräs, möjlig fråga om asbestinnehåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla, möjligtvis asbesthaltiga takpannor som ligger på marken med vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut att vara eternit, så då innehåller pannorna asbest.
Packa in takpannorna i plast, märk paketet 'asbest' och kontakta din lokala huvudman för hushållsavfall och fråga var du som privatperson får lämna asbest.
 
  • Gilla
Villaägaren2
  • Laddar…
Ser ut som eternit dvs asbest men enda säkra sättet är att skicka in prov eller behandla dem som om det är asbest. Lägg försiktigt i palstpåsar och lämna till återvinningen är vad jag skulle gjort.
 
  • Gilla
Villaägaren2
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag kan med 100% säkerhet säga att dom består utav Eternit ifrån Lomma Eternit!
Asbestförstärkt cementplatta.


Man kan se det på hur dom är pressade. Och anledningen till att jag är så säker är för att jag är uppväxt i Lomma och har i princip lekt och rullat runt i skiten i min barndom. 😆
 
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Jobba med det en regnig dag så det inte dammar
 
  • Gilla
Villaägaren2
  • Laddar…
Tack så jättemycket för era snabba svar, uppskattas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.