Behöver hjälp!
Hur ska jag göra för att få till en bra anslutning takpanna ventilationshuv? Taktäckningsdetaljer: röd takpanna och svart ventilationshuv på en plywoodunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på orange takpannor och en svart ventilationshuv som behöver anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takpannor på ett tak nära en ventileringshuv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en röd takpanna och en ventilationshuvs anslutningspunkt på ett tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Keopohl skrev:
Behöver hjälp!
Hur ska jag göra för att få till en bra anslutning takpanna ventilationshuv?[bild] [bild] [bild] [bild]
Plåtslagare?
 
  • Gilla
Keopohl och 1 till
  • Laddar…
Byter du från betongpannor till lertegel?

Visst finns det prefabricerade huvar som passar bra med pannorna, men då ska det ju vara för rätt sorts panna. Den där huven ser ut att ersätta en betongpanna. Det måste stämma på bredden med hela pannor för att den typen av huv ska passa. Eftersom det inte stämmer så tror jag huven är för någon annan panntyp. Mest troligt betongpannor som är bredare än lertegel.

Den typen av huv kan man inte heller placera hur som helst i taket, utan den måste placeras exakt rätt i förhållade till pannorna ikring. Köper du en likadan fast för lertegel så måste du ändå flytta den eller passa in hela mönstret av pannor på den sidan av huset efter huven.

Enklast i ditt fall är förmodligen att beställa en ny, måttanpassad huv av en plåtslagare. Synd bara att du pappat och läktat klart taket. Det är enklare att bygga en låda och pappa in den innan läkten och pappen.
 
  • Gilla
Keopohl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.