Jag har spräckt några takpannor (dubbelkupiga) då vi tididgare i vinter var upp och skottade av taket.
Två frågor:
1. Hur vet man om har betongpannor eller inte? Eller är det bara det som finns :S.
Huset är byggt -91 och är ett Borohus.
2. På baksidan av takapnnorna står det SANDVIK men det är inget jag hittar när jag Googlar på det. Det kan ju vara så att SANDVIK numera är Jönåkerpannan?

Tacksam för all hjälp så jag hittar nya pannor som förhopppningsvis överenstämmer i färg också (röd).
 
En bild säger mer än 1000 ord...

Skicka upp en bild på takpannorna så är det mycket lättare att se...
 
Kommer i morgon ;). Takpannorna är vääldigt lika dom som Byggmax säljer och som många andra som säljer dubbelkupiga takpannor ser ut. Inga konstigheter...
 
Tegelpannor är strängpressade och i huvudsak släta. En aning randiga på längden. Betongpannor är gjutna och har en mycket grövre struktur. Tegelpannor är för det mesta röda medan betongpannor ofta är svarta eller röda. Jag tror att det är vanligare med betongpannor då de är billigare. Tegelpannor är både bättre och snyggare, men båda två är mycket bra taktäckningar. Om man vet skillnaden brukar det synas på långt håll om det är tegel eller betong.

Erik
 
Jag har för mig att det är Jönåkerpannan faktiskt har sett den förut. Ot: Tegelpannor behöver inte alls vara bättre än betongpannor. Ofalsade tegelpannor är inte lika täta som en betongpanna.
 
Jag syftade mest på hållbarheten. Det fanns betongtegel för 100 år sedan, men det finns ytterst få 100-åriga betongtegeltak. Riktiga tegeltak däremot finns det många som är både 100 år och däröver. Betongpannorna vittrar och återfinns som sand i hängrännorna.

Erik
 
Janåker, mjöbäck och benders har såvitt jag vet samma form och går hur bra som helst att blanda. Färgerna skiljer sig lite men handlar det om ett gammalt tak man ska laga så får man ändå inte samma färg.
 
Ok, jag tar nog med en panna in till byggvaruhuset så får vi se. Tack för era inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.