Har under sista veckan upptäckt något med panelen på undersidan av taket, på ej uppvärmda delen av huset (en entre 2x3m under tak, ett ouppvärmt förråd 3x1,5m och delvis stora verandan (7x3m). Det är helt enkelt att panelen delvis rest sig och går i vågor på 2 av dessa ställen, några brädor har t.o.m. spruckit. (se bilder). Detta har hänt på de 2 mindre platserna (entre+förråd).

Hela huset är ryggåstak, och takkunstruktionen är följande (nedifrån och upp): Hyvlad granpanel 95x13, byggplast, raftar för isoleringsfack + isolering, Mataki "gore-tex" duk, läktar och sist takplåt.

Granpanelen täcker sålunda hela lutande takytan underifrån, både inne och ute. Utomhus är den antingen vitmålad eller grundoljad 2 ggr (t.ex ovanför entre där det buktar som mest).

Huset stomrestes för drygt 1 år sedan, jag jobbar fortfarande på inredning.

Har diverse gånger konstaterat att det bildas vattenpölar på trallbrädor, där det kommer en liten rännil längs undertak och droppar ned på trallen. Det brukar komma på samma ställen.

Har oxå sett vad som ser ut som "kondens pärlor" i takpanelen.

Under stora terassen är behandlingen av träet samma (2 ggr oljegrund) men där har det inte blivit vågor i panelen. Skillnaden är att denna vetter mot väster, medan entre och förråd vätter mot norr/nordväst (nästan aldrig sol).

3 bilder visar pölar på trallgolv / förrådsgolv./ förrådshylla

1 bild visar blött undertak (mörkare del av panelen)

2 bilder visar vågig panel.

Personligen tror jag vattnet kommer mer från kondens än läckor i taket (kanske kan snö blåst in?) . Vad tror ni?

Kan man hävda att det är en dålig takkonstruktion ?

Borde inte grundoljad panel stå emot kondensen ganska bra ?

Räcker kondensvatten underifrån för att få träet att börja bukta såhär mycket ?
 
  • IMG_0267.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0272.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0276.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0273.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0282.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0286.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det vara en form av kallvindsproblematik? http://www.lfs-web.se/Vind.htm

Får du fuktbelastning i ett icke-isolerat och icke-uppvärmt utrymme så kondenserar vattnet i luften först mot de kallaste ytorna. Är det minusgrader så blir det rimfrost som sedan droppar ner när det tinar.
 
Verkar vara kondens av fukt från inneluften mot det kalla taket, vilken sedan droppar eller rinner ned.
Om det dessutom är dåligt utfört så du får in vatten utifrån blir det naturligtvis etter värre.

Du lämnade en mycket summarisk beskrivning av takkonstruktionen. Kan du förtydliga den?
Isolering finns tydligen, men hur mycket?
Och hur är det med köldbryggor i takkonstruktionen?
Finns det ventilation som tar hand om fukt inne i huset?

Vem står för den tekniska takkonstruktionen?
Där verkar vara någon som inte varit kompetent eller i alla fall gjort ett dåligt jobb!
 
Huset stomrestes av leverantören, det inkluderade helt färdigt tak, inifrån och ut, från innerpanel till takplåt. Vad gäller väggar ingick bara stomresning, så husets väggar var helt oisolerade från början (jag gjorde det under förra vintern, men det var ju enligt avtal).

Beskrivning tak? Limträbalkar 66x290 som går längs med huset, c:a 1,5 meters avstånd. Ovanpå är sjok av granpanel lagda (13 mm) (de vilar på limträbalkar). Därefter byggplast. Sedan "raftar" som bildar 55 cm breda isoleringsfack (på tvären mot limträbalkar). Isolering är 2x145 mm. Sedan Mataki underlagstak. Till slut läktar som takplåten är skruvad i.

Jag tror det är så att de delar av taket som är ovanför ouppvärmt utrymme ej är isolerade, dvs facken är tomma där.

Konstruktionen står ju leverantören för (jag väntar med att uppge deras namn). Arbete med att isolera väggar, sätta vindpapp, ...etc har ju jag gjort i efterhand.

Ventilationen i huset ej igång ännu, men fukthalt är måttlig (jag har hygrometer som säger 50 till 55%).
 
55% relativ fuktighet inomhus mitt i vintern är mycket!
Själv har jag 20-40% RH, det varierar ju en del med innertemperaturen.

Du beskriver att taket innehåller "raftar" vilket jag är obekant med. Är det något Gotländskt?

Nåväl: Hög luftfuktighet pga obefintlig ventilation + ev inträngande fukt utifrån skapar problemen.
Vad menar du med att taket inte är isolerat över ouppvärmt utrymme? vilka utrymmen är det?

Så det är två (ev. tre) saker att ta tag i.
En sista undring: Är taket flackt, låglutande? Det kan ju påverka inträngning av vatten,
speciellt vid vinterväder med omväxlande snö och tö.
 
Raftar (äldre ord tror jag) är "limträ reglar" på 270x38 mm som står på tvären ovanpå limträbalkarna. De bildar isoleringsfacken, så man kan stoppa ned 2x145 mm isolering där. Läkten för takplåt skruvas sedan i dem.

Jag har tre utrymmen som är ouppvärmada med tak över sig: Stor terass: 7x3m, Entre: 3x2m, Förråd: 3x1,5m. Ovanför dessa saknas isolering, men det är ju ouppvärmt under dessa ytor. Däremot blir det ju då "stora lådor" av kall luft, som det kan kondensera i. (drar mig för att korrigera avsaknad isolering här, det innebär ju skruva loss takplåt, skära i Mataki duk, ...etc).

Elkillar ska strax koppla in el, efter det drar jag igång ventilation.

Taket är flackt, 24 graders lutning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.