Jag skulle behöva hjälp hur jag ska angripa detta problem. Det är alltså takpanel som sitter ovan en uteplats. Den ser väldigt tråkig ut med angrepp av alger. Hur hade ni gjort för att fräsha upp och hindra att detta uppstår i framtiden?
Tacksam för tips
 
  • Takpanel på en uteplats med synliga alger och smuts som söker råd för rengöring och underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan tvätta med alg (och mögel-)tvätt men det kan mycket väl vara så att det inte kommer att synas i sommar.

Vi bor i Skåne och så här års är det alger på allt. När det blir varmare brukar de inte synas så då brukar jag glömma bort dem till nästa vinter...


Det går inte att motverka, det beror på de ämnen (föroreningar) som finns i luften. Så länge det är alger är det ofarligt för byggnaden.
 
Jiji Jiji skrev:
Du kan tvätta med alg (och mögel-)tvätt men det kan mycket väl vara så att det inte kommer att synas i sommar.

Vi bor i Skåne och så här års är det alger på allt. När det blir varmare brukar de inte synas så då brukar jag glömma bort dem till nästa vinter...


Det går inte att motverka, det beror på de ämnen (föroreningar) som finns i luften. Så länge det är alger är det ofarligt för byggnaden.
Hej
Det har sett ut så i många år och blir bara värre och värre tyvärr. Problemet är att det är så strävt så blir inte helt lätt att tvätta heller. Kommer att behöva målas efter tvätt isf. Frågan är om man istället ska byta till någon typ av plastpanel?
 
Även plast kan bli angripen av alger.
Testa att skura med skurborste, alltså en riktigt rotborste, det borde fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.