Håller så smått på att inreda min övervåning med snedtak.
Har kommit så långt så jag har bestämt att vi ska ha takpanel.
Men jag vet inte om jag ska ha liggande eller stående.. :-?

Vad är bättre? Finns det någon "standard"?

Finns det någon där ute som har bild på respektiva liggande och stående takpanel så jag kan jämföra...!?

Tacksam för tips och råd :)

//ImoMama
 
Vilket du väljer är ju en smaksak och beror på hur du vill att rummet ska upplevas. Stående panel gör att rummet upplevs högre och med liggande panel upplevs rummet bredare.

Vi valde liggande takpanel eftersom taklutningen på vårt hus är 45° vilket gör att rummet redan känns tillräckligt högt.  
 
Liggande takpanel tycker jag känns mer traditionell. Vad som är snyggare är förstås en smaksak. Sen beror det lite på hur fönstren sitter. Vanligtvis har man ju fönster på gavlarna och då tycker jag att det är snyggare att montera panelen liggande, eftersom den då också ligger i ljusets riktning. Tycker man inte att det spelar någon roll estetiskt kan ju praktiska aspekter få råda. I moderna hus har man ju vanligtvis en glespanel som ligger längs huset och det är då lättare att spika takpanelen på tvären (stående). Skall man vända på panelen krävs ju att man glesar ett varv till = mer arbete och 2 cm lägre takhöjd. Förr spikade man väl ofta direkt i takstolarna och då är det enklast att spika liggande panel.
 
mmmmm...
För mig är åxå liggande den traditionella..
men så frågade min man varför och jag hade lixom inget svar..

Rummet har fönstrar i gavlarn och kommer att bli rätt "smalt" så att säga..

Himla svårt....

Ni som svarat har inte bilder på er panel?

//Tessan alias ImoMama
 
Personligen tycker jag att stående panel passar sig bäst för moderna inredningar medans liggande gör sig bättre när man vill framkalla en traditionell stil. Detta är en bra bild på lodrät panel som jag hittade på Eksjöhus hemsida:

interior_14_1195_800.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.